Premium

Eindexamens 2019: Pauw en Whitney Houston irriteren

Eindexamens 2019: Pauw en Whitney Houston irriteren
Let op, het nummer is dit jaar 030 - 7900900.
© Archieffoto ANP
Hilversum

Niet klagen, maar dragen. Al mogen eindexamenkandidaten wél hun onvrede uiten over hun examens bij de klachtenlijn van het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS). Het aantal binnengekomen klachten stond donderdagochtend op iets meer dan 92.000.

„We houden de tel bij op onze site, elke seconde verversen we het aantal klachten”, zegt algemeen bestuurslid Bibi Reiniers (16), die twee weken verlof van school kreeg om zich in te zetten voor de eindexamenkandidaten.

LAKS is een organisatie - bestaande uit scholieren - die klaarstaat voor scholieren in heel het land. Acht à negen jongeren van LAKS zijn druk met de examenklachtenlijn. Bibi: „Het aantal klachten is tot dusver vergelijkbaar met voorgaande jaren.”

Scholieren beklaagden zich vooral over het vmbo-examen Frans en het examen economie theoretische leerweg/gemengde leerweg. „Inhoudelijk was er niets mis met de examens. Er zaten geen fouten in”, zegt het zestienjarige bestuurslid. De onvrede zat voornamelijk in de moeilijkheidsgraad. „Ze vonden het erg pittig. Het kan dat een examen moeilijker is dan voorgaande jaren.” Toch kan LAKS niet veel met dit soort bezwaren. „Het is niet concreet genoeg. En het is ook de bedoeling dat een examen moeilijk en uitdagend is. Wij kunnen niets met klachten als ’het examen is te lang of te moeilijk’. Toch komen die het meeste binnen.”

Soms komen er ook grappige klachten binnen. „Er was een examenkandidaat die zei dat het raam in de examenzaal openstond. Er liep iemand langs het raam en die zong ’I will always love you’ van Whitney Houston, haha. Heel vervelend natuurlijk, maar dat is iets wat eenmalig gebeurde. Ook dat kunnen wij niet oplossen.”

Soms kunnen Bibi en haar collegae wél wat doen. „Er komen nu veel klachten binnen van scholieren van een specifieke school. Zij hebben last van een pauw die rond hun school loopt en veel herrie maakt. Als reactie daarop zucht de hele examenzaal en dat zuchten is dan ook weer storend.” Bibi belt elke dag met de school om een oplossing te zoeken, maar gemakkelijk is dat allerminst. „De school zegt dat de pauw van een buurtbewoner is en dat het daarom moeilijk is iets aan de situatie te veranderen. Ik denk dan: ’bel de gemeente of de dierenambulance’. Dat kan ik als scholier zelfs bedenken.”

Sommige klachten zijn gegrond. „Er zijn kandidaten die tijdverlenging krijgen, omdat ze met een beperking te maken hebben. Soms horen we dat een school op dit vlak faalt. Dat ze bijvoorbeeld geen verlenging krijgen. Dit soort klachten sturen we naar de inspectie.”

De meeste klachten komen van scholieren zelf. „Maar laatst kreeg ik een boos telefoontje van een ouder over het examen Nederlands.” Hij vond een opgave onfatsoenlijk, omdat die sluikreclame zou bevatten. „Ik vond dat meevallen. Het ging over koffie geloof ik. Het is nooit saai bij de klachtenlijn.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.