Premium

Column Hannah van Wieringen: Verliefd op Maria

Column Hannah van Wieringen: Verliefd op Maria

In het Stedelijk Museum hangt nu werk van Maria Lassnig. Een Oostenrijkse kunstenaar met een narrig gevoel voor humor.

Wat fijn is aan het Stedelijk is dat je er zo fijn doorheen kunt kuieren. Nu zult u zeggen, dat geldt toch voor alle musea, maar dat is toch niet helemaal waar. Specifiek het Stedelijk Museum is er geschikt voor.

Onderweg naar een afspraak, een half uurtje extra inplannen en je loopt er nonchalant doorheen. Dat komt ook door hoe open het gebouw is. Het heeft niets heiligs. Kunstverering kan ongemakkelijk maken. In het Rijks kun je denken, hier geldt: eerst de kunst en dan de mensen en dat zit me meestal niet lekker. Er vanuit gaande dat het gelukt is door het woud van ruggen van bezoekers de kunst ook gezien te hebben.

In het Stedelijk kuierde ik dus nonchalant de centrale trap omhoog en liep recht in de armen van de opening van tentoonstelling. Lassnig’s schilderij ’Du Oder Ich.’ Op slag wakker. Niet nonchalant.

De kunstenaar staat er als een oude vrouw op, naakt met penseel en pistool in de aanslag. Het is grimmig en eerlijk, op het onprettige af. Ironisch en intiem.

Een boek is pas echt geweldig wanneer je als je het uit hebt de schrijver wilt bellen alsof het een goede vriend is. Zoiets laat JD Salinger zijn 15-jarige hoofdpersoon in de ’Catcher in the Rye’ zeggen en zoiets soortgelijks dacht ik bij het werk van Maria Lassnig. Met deze gevaarlijke vrouw wilde ik wel een biertje drinken. Wat was haar email-adres?

En ik stelde me voor dat ik bij haar langs zou gaan in haar atelier. Ik zou wel een aanleiding verzinnen. Misschien een geschreven portret? En dat ze ja had gezegd op onze ontmoeting, maar dat ze er helemaal geen zin in zou hebben. Nurks zou ze zijn, onwillig, bezig met werken.

En dan zou ik zeggen: ga maar gewoon door ik ga hier in deze stoel zitten en kijken. En dan zou ik zien hoe ze het doet. Hoe ze werkt en nadenkt.

Wanneer ik stop met fantaseren en de teksten begin te lezen, kom ik erachter dat ze in 2014 overleden is. Het slaat me even uit het lood. Maar het werk hangt er tot 11 augustus. Wat meer dan een schrale troost te noemen is.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.