Premium

Filmrecensie ’Ayka’:Sociaal drama kruipt langzaam maar zeker diep onder de huid

Filmrecensie ’Ayka’:Sociaal drama kruipt langzaam maar zeker diep onder de huid
Scène uit ’Ayka’.
© Foto PR

Terwijl haar pasgeboren baby hartverscheurend huilt, klimt Akya uit het toiletraam van de kraamkliniek.

Wat voor moeder doet nou zoiets? De Kazachstaanse regisseur Sergey Dvortsevoy doseert het antwoord op die vraag en reikt de kijker slechts mondjesmaat enkele puzzelstukjes aan.

Sinds de film ’Tulpan’, waarmee Dvortsevoy zijn regiedebuut maakte, zijn er ruim tien jaar verstreken.

Stadswildernis

De weidsheid van de steppe uit zijn eerste film verruilde hij in opvolger ’Ayka’ voor de wit besneeuwde stadswildernis van Moskou. Zijn camera zit het titelpersonage dicht op de huid en volgt haar hollend en dravend.

De vrouw in kwestie blijkt een illegale immigrante uit Kirgizië, die in de Russische metropool wordt uitgebuit en afgeknepen.

Terwijl ze haar rinkelende telefoon blijft negeren, probeert zij wat geld te verdienen, nog wankelend op haar benen van de recente bevalling.

Actrice Samal Yeslyamova, vorig jaar bekroond in Cannes, laat ons zonder grote gebaren Ayka’s wanhoop voelen.

Langzaam ontstaat zo begrip voor deze ’ontaarde moeder’, in een sociaal-realistisch drama dat langzaam maar zeker dieper onder de huid kruipt. Als een ijzige kou die met geen dikke winterjas te weren valt.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.