Premium

Column Fit blijven: Adem in, adem uit

Column Fit blijven: Adem in, adem uit

Leefstijlcoach Mijke Dirks van Sportinstituut Frits van der Werff in Hoorn helpt mensen om fit te blijven. Op deze plek geeft ze wekelijks advies.

Ademhalen is voor ons zo vanzelfsprekend dat we er over het algemeen helemaal niet bij stilstaan. Zonder dat we het ons afvragen halen we adem en het idee dat je verkeerd zou kunnen ademen is wellicht lastig voor te stellen. Door op een verkeerde of inefficiënte manier adem te halen kun je last krijgen van verschillende klachten.

Last van vermoeidheid, licht in het hoofd voelen, spanning in de nek- en schouderspieren zijn een paar klachten waar een verkeerde ademhaling aan ten grondslag kan liggen. Soms hebben mensen zelfs hyperventilatie zonder dat ze het weten. Een verkeerde ademhaling kan komen door stress en het hebben van een verkeerde ademhaling geeft ook weer spanning. Zo kom je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wat kun je eraan doen? Bewust worden van hoe je ademhaalt en eigenlijk weer leren ademhalen. Het is bijvoorbeeld beter om door de neus te ademen in plaats van door de mond. Vaak ademen mensen te snel en te oppervlakkig dus het letten op het ritme van de ademhaling kan al helpen. Adem een paar tellen langer uit dan dat je inademt.

De ademhaling kan ook te hoog zitten. Dit geeft een aanspanning van de zogenaamde hulpademhalingsspieren en dat kan weer klachten geven in nek- en schoudergebied. Een rustige buikademhaling maakt dat die spanning al wat zakt; ook geeft dit een gevoel van algehele ontspanning. Deze buikademhaling kun je overal toepassen en kan helpen om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.