Moet Schiphol nog 90 nieuwe bestemmingen krijgen?

Moet Schiphol nog 90 nieuwe bestemmingen krijgen?
Schiphol

Het aantal mega-city's in de wereld groeit de komende jaren nog met 45 tot 90. Moeten die allemaal een verbinding krijgen met Schiphol of moet worden gekeken naar het werkelijke belang van die nieuwe verbindingen voor Nederland?

Dat is in essentie de kernvraag van hoe Schiphol zich de komende jaren moet ontwikkelen. De bewoners in het Schipholoverleg, de werkgroep Toekomst Luchtvaart en het Landelijk Burgerberaad Luchtvaart hebben de indruk dat luchtvaartmaatschappijen alleen maar willen groeien. Dat de overheid en de luchtvaartsector streven naar een nog groter netwerk met veel bestemmingen en hoge bedieningsfrequenties (veel vluchten per dag of week) voor allerlei soorten passagiers. Schiphol heeft momenteel 327 rechtstreekse bestemmingen.

Noodzakelijk

De drie bewonersgroepen benadrukken dat ook de Raad voor de Leefomgeving onlangs stelde dat dit beleid ’dateert uit de vorige eeuw’. Schiphol moet zich in de toekomst richten op bestemmingen die echt waarde aan de economie toevoegen. De bewoners dringen er in een brief aan luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen op aan om te onderzoeken welke bestemmingen echt noodzakelijk zijn vanaf Schiphol en welke geschrapt kunnen worden. „Er zijn bestemmingen die vooral door toeristen en overstappers worden gebruikt. Denk ook aan het terugdringen van het budgetvervoer en bestemmingen die ook met de trein goed bereikbaar zijn.”

Juist nu Schiphol met 500.000 vluchten vol zit, de veiligheid van het vliegverkeer in het geding is, de overlast in bepaalde plaatsen is gestegen en het milieu belangrijker wordt, moet volgens de bewoners dus kritisch naar het netwerk worden gekeken. De zakelijke bestemmingen die van belang zijn voor de Nederlandse economie moeten voorop staan. Daar is nader onderzoek naar nodig en de bewoners hebben de minister alvast een waslijst met aandachtspunten meegegeven. „Zodat we een uiterst selectief, efficiënt net op Schiphol krijgen. Het mag niet meer luchtverkeer vergen dan strikt noodzakelijk is”, stellen de bewoners voor.

VNV

De pilotenbond VNV deelt de mening ’dat we ons in de toekomst moeten richten op vluchten die het meeste toegevoegde waarden hebben voor onze economie en werkgelegenheid’. „Hier moeten echter wel de instrumenten voor zijn. We weten allemaal dat het ministerie veel moeite heeft om in Brussel toestemming te krijgen voor een verkeersverdeelregeling”, doelt de VNV op de discussie om alleen vakantievluchten van Schiphol op Lelystad toe te laten.

Ook wil de VNV aangeven dat het vaak veel moeilijker is om een hard onderscheidt te maken tussen zakelijke- en vrijetijdsverkeer. „Mocht je je daarnaast vooral willen richten op zakelijke overstappers dan moet je bijvoorbeeld de vluchten tussen Brussel en Schiphol behouden:,dat zijn namelijk voor bijna 100 procent overstappers of zakelijk verkeer. Dit is nu net weer een route die bekritiseerd wordt. De praktijk is dus vaak weerbarstiger.” De vluchten op Brussel wil KLM op termijn wel vervangen door de trein, maar pas wanneer NS daar met een betrouwbare dienstregeling en snelle treinen komt. Air France heeft tussen Parijs en Brussel al de vluchten vervangen door de Thalys.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie