Aansluiting op Schiphol gemist, KLM moet dokken

1/2
Schiphol

KLM moet een passagier 600 euro compensatie betalen omdat die vanuit Spanje zijn aansluitende vlucht op Schiphol miste. Daardoor kwam die passagier meer dan drie uur te laat in Mexico aan.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in een zaak die door Airhelp was aangespannen tegen KLM. Het incident speelde zich af op 16 mei 2017. De KLM-vlucht uit Barcelona zou om 11.35 uur aankomen en het KLM-toestel naar Mexico City zou om 12.30 uur vertrekken. Omdat de vlucht uit Barcelona met een half uur vertraging aankwam, kon de Spanjaard niet meer mee in het toestel naar Mexico en werd op een volgende vlucht gezet.

KLM weigerde echter een compensatie van 600 euro te betalen, omdat de vertraging was gekomen door de luchtverkeersleiding. Eurocontrol gaf KLM op de heenweg naar Barcelona al een andere vertrektijd en dat was op de terugweg weer het geval. Overmacht dus, volgens KLM.

Overstap

Maar de rechtbank ging hier niet in mee. Natuurlijk kon KLM niets doen aan de gewijzigde vertrektijd, maar bij het boeken van aansluitende vluchten moet de maatschappij altijd rekening houden met mogelijke vertraging. Ofwel, in de ogen van de rechter heeft KLM een te korte overstaptijd aangehouden. De passagier moest immers ook nog door de paspoortcontrole op Schiphol en naar een heel ander deel van de luchthaven. KLM moet dus alsnog betalen.

In 2017 oordeelde de Haarlemse rechtbank ook al dat KLM-partner Delta moest betalen nadat passagiers in de VS hun aansluitende vlucht hadden gemist. Het toestel was te laat vanaf Schiphol vertrokken waardoor deze passagiers met 24 minuten vertraging in Detroit kwamen. De paspoort- en bagagecontroles in de VS zijn echter berucht, waardoor de passagiers hun vlucht naar Canada misten en pas 17 uur later aankwamen. Ook in die zaak stelde de rechter dat de maatschappij de overstaptijd te krap in het boekingssysteem heeft staan.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie