Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing

Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing
Bedrijfsleider in wording Berend Kamps: ,,Verandering was echt nodig. Stilstand is achteruitgang”.
© foto studio kastermans/ben den ouden
Huizen

Supermarkt Boni in winkelcentrum het Holleblok kan er weer jaren tegenaan. De afgelopen weken onderging de winkel een verbouwing, sinds enkele dagen zijn de deuren weer geopend. Een feest der vernieuwing dat ook nog eens daadwerkelijk wordt gevierd.

De versafdeling. Daar moeten we zijn, zegt Berend Kamps. Trots loopt de bedrijfsleider in wording naar de groente-afdeling. De vernieuwde supermarkt oogt fris. De ‘eigen’ witte en rode kleuren overheersen, net als de borden met kortingsaanduidingen. Het is een groot contrast met de eerdere uitstraling van de supermarkt, vertelt huidig bedrijfsleider Jan Meruma-Cairo. De nieuwe Boni draagt uit waar de keten vandaag de dag voor staat: goedkoop, maar zonder goedkope uitstraling.

Paradox

En dat mag gerust een paradox worden genoemd. Terwijl Kamps en Meruma-Cairo het nieuwe concept van hun supermarktketen uitleggen, onderbreekt een wat oudere mevrouw het tweetal. Ze zoekt de sinaasappelen. Meruma-Cairo wijst ze aan en de mevrouw bedankt vriendelijk. ,,Boven de gangpaden hangen bordjes waarop staat welke producten er liggen. Mensen moeten de weg nog wel vinden, ja. Maar verandering was echt nodig. Stilstand is achteruitgang”, zegt de bedrijfsleider.

Uitstraling

De indeling van de winkel, de schappen, de bordjes. Het oogt een beetje zoals bij 'de duurdere' supermarkten in de branche. En daar ligt de crux. Lijkt het. De uitstraling is allerminst goedkoop, terwijl de producten dat wel zijn. ,,Je kunt goedkoop zijn, maar je mag dat ook best zeggen. Dat doen we nu”, zegt Meruma-Cairo.

12.000 producten

Getuige de borden met aanduidingen als 'actie' en 'nergens goedkoper' spreekt hij de waarheid. De vraag rest of die producten dan ook echt 'nergens goedkoper' zijn. ,,Nee”, zeggen beide heren in koor. Hoe kan dat dan; een luxere uitstraling dan voorheen en tegelijkertijd goedkoop zijn? Ter vergelijking: supermarkten die zich richten op de consument die wat meer besteedt, hebben zo’n 35.000 producten in de schappen. ,,Wij zo’n 12.000. Zo blijf je goedkoop, terwijl we toch alles hebben”, besluit de bedrijfsleider.

Cijfers

We praten door over waar de uitdaging in zit bij het leiden van een supermarkt. Vrij vertaald: het gaat om meer dan wat mensen vriendelijk gedag zeggen. Cijfers doen spreken: per dag zijn er zo’n zeventienhonderd transacties. ,,We zien dat er nieuwe klanten komen. Dat is ook de bedoeling; zij moeten de weg naar de Boni vinden.”

Prijzenfeest

Het is nog maar het begin van het feest der vernieuwing. Een prijzenfeest wacht, met onder meer een minuut gratis winkelen; een prijs die meerdere keren wordt weggegeven. Om kans te maken op een van de prijzen, moesten mensen thuis een Boni-poster op het raam plakken. ,,Wij zijn langs de huizen gegaan en hebben foto's gemaakt. Zaterdag worden de prijswinnaars bekendgemaakt”, zegt Kamps. De toekomstige Boni-bedrijfsleider maakt zich alvast populair bij zijn klandizie. De opgefriste Boni lijkt inderdaad toekomstbestendig.

Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing
Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing
Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing
Boni-supermarkt in winkelcentrum het Holleblok in Huizen viert de vernieuwing

De verbouwing in foto’s van Albert van der Linden.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Keuze van de redactie