’Hybride’ docent in opmars: mensen met ander beroep willen best voor de klas staan

’Hybride’ docent in opmars: mensen met ander beroep willen best voor de klas staan
Zwolle

Mensen met een ander beroep dan docent, willen best een aantal uren in het voortgezet onderwijs voor de klas staan. Hiermee kunnen ze een bijdrage leveren om het lerarentekort tegen te gaan. Maar ze zien op tegen de verplichting om langdurig in de schoolbanken te gaan zitten om de bevoegdheid te halen.

Dat blijkt uit een peiling van Hogeschool Windesheim onder ruim 200 ’deeltijddocenten’.

Regels

Tijdens het bezoek van onderwijsminister Van Engelshoven vandaag aan Windesheim wordt ervoor gepleit om de huidige regels los te laten en deze groep ’hybride docenten’ verkorte opleidingen aan te bieden om de lesbevoegdheid te halen.

Windesheims collegevoorzitter Henk Hagoort: „Er is veel animo om hybride docent te worden, zo blijkt uit een steekproef van onze hogeschool. Maar regelgeving maakt het beroepsexperts lastig om de huidige baan met het onderwijs te combineren. Als je meer dan vier uur per week voor de klas wilt staan, moet je binnen twee jaar een onderwijsbevoegdheid halen. En dat terwijl je niet weet of het onderwijs eigenlijk wel aan je besteed is.”

Windesheim vraagt aan de minister om meer experimenteerruimte. „Geef deze groep de tijd en ruimte om te ontdekken of het onderwijs iets voor ze is, zonder dat ze gelijk een meerjarige opleiding moeten volgen”, luidt de boodschap die Van Engelshoven vandaag uit Zwolle meekrijgt.

Nederland telt nu ruim 54.000 docenten die hun baan voor de klas combineren met een andere baan.

Volgens de huidige regels kunnen mensen met kennis van een bepaald vak een beperkt aantal uren lesgeven als gastdocent. Hiervoor is geen onderwijsbevoegdheid nodig. De gastdocent valt onder de verantwoordelijkheid van een bevoegde leraar.

Een gastdocent mag maximaal 160 uur per schooljaar les geven. Oftewel gemiddeld 4 uur per week.

Meer nieuws uit Amsterdam