Onderzoek treinongeval Bussum afgerond: extra gaspedaal had rijleraar mogelijk gered

Onderzoek treinongeval Bussum afgerond: extra gaspedaal had rijleraar mogelijk gered
Een bloemetje naast de overgang waar rijinstructeur Henk Reinink omkwam.
Bussum

Een tweede gaspedaal in de lesauto had het leven van rijinstructeur Henk Reinink uit Amersfoort mogelijk kunnen redden. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek naar het dramatische treinongeval op een overweg in Bussum begin mei vorig jaar.

Op de website van het vakblad RijschoolPro staat te lezen dat rijschoolhouder Brigitte Halberstadt, mede namens de familie van de omgekomen rijleraar, de uitkomsten van het onderzoek heeft besproken met collega’s van Henk Reinink.

Uit dat verhaal blijkt dat de lesauto met goede snelheid het spoor op is gereden waar vervolgens de motor afsloeg. De reden daarvan is niet achterhaald. De leerling is vervolgens uitgestapt, waardoor de automatische parkeerrem erop ging. Reinink had geen gaspedaal aan de instructeurszijde. ’Hij boog voorover, waarschijnlijk om met zijn hand het gaspedaal in te drukken. Binnen 7 seconden was de trein bij hem’, citeert het blad Halberstadt.

Lees ook: Dodelijk ongeluk op spoorwegovergang Bussum: trein botst op auto

Volgens haar was er wel tijd voor Reinink om de auto te ontvluchten. Had hij een gaspedaal aan zijn kant gehad, dan had dat mogelijk ook zijn redding kunnen zijn. ’En de automatische parkeerrem heeft tegengewerkt’, aldus Halberstadt. De politie zegt tegenover RijschoolPro geen technische oorzaak te hebben kunnen vinden.

Het ongeluk gebeurde op dinsdag 1 mei op de overgang bij de Herenstraat. Een week later brachten veel rijschoolhouders uit Midden-Nederland voorafgaand aan de uitvaart een eerbetoon aan Reinink. Het tragische ongeluk zorgde voor veel emoties. Collega’s van Reinink vinden dat het tweede gaspedaal verplicht moet worden in lesauto’s. Zij willen hier volgens RijschoolPro over in gesprek met het CBR.

Lees ook: Een ode aan rijleraar Henk die omkwam in Bussum

Daarnaast maken instructeurs zich zorgen over het spoortraject Hilversum, Bussum, Naarden. Halberstadt zegt in het vakblad in gesprek te zijn met ProRail hierover. ’Recent kwam een andere collega ook stil te vallen op de spoorwegovergang doordat de leerling schrok van alle toeters en bellen die afgingen tijdens het oprijden. (...) Hij heeft het maar net gered.’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Keuze van de redactie