Premium

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt
Op de Gemeentewerf in Hilversum liggen nog honderden tonnen zout klaar.
© foto’s studio kastermans/leon dakkus
Hilversum

Op de Gemeentewerf in Hilversum liggen iedere winter 600.000 kilo zout en 30.000 liter pekelwater klaar. Gemiddeld 26 keer per jaar rukken de strooi, schuif- en veegwagens vanaf de 1e Loswal uit. Als de buitentemperatuur daalt, stijgt de opwinding bij de mannen van de gladheidsbestrijding. Deze week mogen ze vol aan de bak. Na de sneeuw gaat het komend weekeinde ijzelen. Er is nog volop zout.

Vier uurtjes slaap heeft hij maar kunnen pakken vannacht. Twee uur lag hij erin en om zes uur ging zijn wekker alweer. Toch zit Roel van Reenen woensdagochtend in het kantoortje op de Gemeentewerf opvallend fris aan de koffie met zijn collega Wim de Graaf.Samen coördineren de mannen van de afdeling Onderhoud en Beheer van de gemeente Hilversum al jarenlang de gladheidsbestrijding op wegen en fietspaden in de mediastad. ,,Ik heb gelukkig weinig slaap nodig”, lacht Van Reenen. ,,Dit zijn voor ons de mooie momenten.”

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt
Roel van Reenen (l) en Wim de Graaf houden op de routekaart de gestrooide wegen bij.

Gekkenhuis

,,Het was hier gisteren helemaal hectisch. We hadden maandagavond al preventief gestrooid, toen het dinsdagochtend ging sneeuwen hebben we de ploegwagens op pad gestuurd om sneeuw te schuiven en opnieuw te strooien. Gekkenhuis was het. Iedereen rent en vliegt van buiten naar binnen. Om nog even een blik op de routekaart te werpen. Prachtig gezicht en machtig gevoel hoor als dan die wagens hier in colonne het terrein afrijden.”

Vanuit het kantoor hebben Van Reenen en De Graaf zicht op de bunker waar het strooizout nog hoog opgestapeld ligt. De grote zwarte mengmachine die pekelwater maakt draait op volle toeren. In de kelder onder de zoutbunker is ruimte voor 30.000 liter. De voorraad moet op peil blijven.

Horrorwinter

Ze hebben net zo’n 300 ton zout bijbesteld. Er is dinsdag zeker 150 ton gestrooid in Hilversum, schatten de mannen. Kleine strooiwagens rijden deze ochtend af en aan om hun zouttanks opnieuw te vullen. ,,We hoeven niet bang te zijn dat we te weinig zout hebben”, verzekert De Graaf. ,,In de horrorwinter van 2009/2010 kwam heel Nederland zonder zout te zitten. Wij ook. Geen korrel was er meer. Dan sta je echt met je rug tegen de muur. Hilversum heeft toen besloten om een strategische voorraad van 600 ton zout aan te leggen op de werf en nog eens 1400 ton bij een leverancier. Zo grijpen we nooit mis.”

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt
Het wegenzout wordt gemengd met pekelwater.

Onder druk

Van Reenen en De Graaf bestrijden de gladheid van 1 november tot 1 maart naast hun reguliere werk voor de gemeente. Via de website van MeteoGroup volgen ze in die periode dag en nacht de weersontwikkelingen. ,,We staan behoorlijk onder druk. Iedereen vindt wat van gladheid. We hadden eerder moeten strooien. Meer of juist minder. Als iemand zegt: ’goh waarom hebben jullie eigenlijk gestrooid, het was toch helemaal niet glad’, dan hebben we ons werk dus goed gedaan”, concludeert Van Reenen met een grijns.

Als de temperatuur de tien graden nog aantikt kunnen ze rustig gaan slapen. Zakt de thermometer dan begint de onrust, gaat de telefoon mee naar bed en wordt de wekker een paar keer per nacht gezet om de situatie buiten te checken. ,,Tussen de 5 en -5 graden en als er sneeuw valt is het gevaar het grootst. Dan zijn de wegen het gladst. Zodra het hard vriest is het meeste en acute gevaar geweken. Dan weet je waar je aan toe bent.”

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt
De busstrook bij het Mediapark wordt sneeuwvrij geborsteld.

Strooien is precisiewerk legt Van Reenen uit. ,,Het is zoeken naar het juiste moment. Je moet ook weer niet te snel zijn. Als het regent moet je wachten tot het droog is, anders stroomt het zout zo weg.” Vrijwel altijd wordt er gestrooid met een combinatie van zout en pekelwater (een mengsel van zout en water) dat ijs en sneeuw doet smelten. ,,Voordeel is dat het zout dan niet wegwaait. Het werkt sneller, plakt beter aan de weg en is efficiënter.”

Dinsdag was een strooironde niet voldoende. Een tweede, derde en zelfs vierde ronde door Hilversum was nodig om de wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken. Ook deze woensdag is er nog volop werk. Van nog een keer strooien tot de sneeuwresten wegborstelen op de fietspaden.

Strooien geblazen als het Hilversumse wegdek glimt
De strooiwagens maken 350 km weg en 150 km fietspad in Hilversum sneeuwvrij.

Sirene

,,Juist bij de doorsteekjes van de fietspaden naar de wegen blijven vaak sneeuwresten liggen. Die wil ik ook weg hebben. Want daar kan het juist mis gaan. Ons werk is geslaagd als niemand onderuit gaat en er geen ongelukken gebeuren. Als we gaan strooien en ik hoor kort daarvoor een sirene dan bekruipt me toch het gevoel ’je bent er niet op tijd bij’. ”, zegt Van Reenen. Hilversum ligt er goed bij concludeert hij onderweg in de auto van de Gemeentewerf naar het Mediapark. De hoofdwegen zijn sneeuwvrij en ook de fietspaden zijn grotendeels schoongeveegd. Op de kruising Gerard van Mesdagweg en de Vaartweg valt zijn oog op een fietspad waar nog sneeuw ligt. ,,Daar stuur ik straks nog even een wagen langs. Als je zoveel geld uitgeeft aan bestrijden van gladheid moet je het goed doen.” Van Reenen verwacht komende dagen nog veel werk. Zeker tot en met het weekeinde als het volgens de verwachtingen gaat ijzelen.

,,Vanavond ga ik even kijken bij de Kolhornseweg en de Erfgooiersstraat. Dat zijn de koudste plekken van Hilversum. Daar strooien we altijd twee keer zoveel als op de andere wegen. Dan beslis ik of we nog een ronde doen. Zie ik daar straks de beruchte glimmertjes op de weg, dan is het meteen strooien met die handel.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.