Nieuwe brandmelders in Schipholspoortunnel: geen treinen naar luchthaven

Nieuwe brandmelders in Schipholspoortunnel: geen treinen naar luchthaven
Schiphol

Op de perrons van het treinstation op Schiphol wordt dit weekend een automatisch brandmeldsysteem aangelegd. Nu zijn de perrons alleen uitgerust met handbrandmelders.

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 januari voert ProRail werkzaamheden uit op 25 locaties rond Schiphol. Daardoor rijden er geen treinen van en naar Schiphol.

In die periode krijgt het bedrijf Spie 52 uur de tijd om vier kilometer kabel te trekken in de Shipholspoortunnel boven de perrons. Het hittelint, de brandbestendige kabel met brandmeldfunctie, moet de nieuwe brandmeldinstallatie gaan voeden.

Volgens het Bouwbesluit 2012 moet het perrongebied van Station Schiphol Airport voorzien zijn van gedeeltelijke bewaking.

Dit station is, met uitzondering van de technische ruimten, nu alleen nog maar voorzien van handbrandmelders. Om te voldoen aan de eis van gedeeltelijke bewaking dient automatische brandmelding in het perrongebied te worden toegevoegd.

Na lang zoeken kwam het hittelint als beste oplossing uit de bus rollen. In deze oplossing wordt door middel van een aan het dak van de tunnel aangebrachte glasvezelkabel en uitleesunits, automatische thermische branddetectie in het station gerealiseerd. Spie gaat dit in de bestaande brandmeldinstallatie integreren. Het station bestaat uit zes sporen en drie perrons, die aansluitend op de twee tunnelbuizen.

Prorail

Het brandmeldsysteem is maar een van de vele klussen die momenteel worden uitgevoerd. Op 25 locaties tussen Leiden, Schiphol en Sloterdijk werken honderden mensen aan het spoor.

,,In vier dagen tijd vernieuwen we onder andere 200 meter spoor bij Hoofddorp. Het oude spoor wordt eerst weggehaald en daarna opnieuw aangelegd, inclusief dwarsliggers en ballast. Daarnaast vernieuwen we een aantal wissels. En we bouwen twee splinternieuwe wissels, om ruimte te maken op het spoor. De seinen en spoorbeveiliging moeten daarop worden aangepast. Ook de bovenleiding wordt meegenomen: we vervangen maar liefst tien kilometer’’, laat de woordvoerster weten.

Meer nieuws uit Amsterdam