Bedrijfsleven hoopt op WK

Bedrijfsleven hoopt op WK
Oranjesupporters in 2014 op weg naar de kwartfinale Nederland tegen Costa Rica.
© foto ANP/koen van weel
Amsterdam

Niet alleen fans blijven hopen dat Nederland toch naar het WK Voetbal in Rusland kan, ook het bedrijfsleven. De oranjekoorts levert vele tientallen miljoen extra op. Alleen de reiswereld treurt niet wanneer Nederland alsnog wordt uitgeschakeld.

Hoewel de kans minimaal is dat Oranje naar het WK in Rusland gaat, toch zijn al veel bedrijven zich aan het warm lopen. Supporters willen dan bij de wedstrijden aanwezig zijn. „De draaiboeken hebben we nog klaar liggen van vier jaar geleden. Toen was het in Brazilië en nu in Rusland. Dat maakt een reis voor supporters betaalbaarder”, schat Marco van der Vlies in, die bij TUI Nederland en Kras sportreizen organiseert.

„Bij de voorrondes zie je altijd dat 70 tot 80 procent van de kaarten naar het bedrijfsleven gaat, die daar met relaties naar toe gaan. De rest gaat naar individuele voetbalfans. Bij het WK zijn die verhoudingen omgedraaid. Die mensen moeten daar dan heen vliegen en in hotels worden ondergebracht. Via onze dochter TUI Rusland hebben we in alle speelsteden goede relaties. Mocht Nederland doorgaan, dan zijn we er op tijd bij. Ik heb er dan hoge verwachtingen van, zeker nu het economisch beter gaat dan vier jaar geleden en ook al het mislopen van het EK. Het gaat al gauw om vele miljoenen omzet”, schat Van der Vlies in.

Vakantie

TUI/Kras rekent er daarbij op dat ze ook aan kaarten komen. De officiële reispartner van de KNVB is namelijk Sunweb, maar die woordvoerder was vrijdagmiddag onbereikbaar. Ook bij Voetbalreizen in Volendam gaan ze dan proberen kaarten te krijgen en reizen te organiseren. Overigens is per saldo de reiswereld beter af zonder WK, geeft directeur Frank Oostdam van de ANVR toe. „Het toernooi duurt van half juni tot half juli. Fans willen dan het liefst thuis en met vrienden kijken en stellen hun vakantie uit of gaan niet. Dat zagen we vier jaar geleden ook. Wel zien we dat in Europa campings en hotels steeds meer inspelen op de voetbaltoernooien door grote schermen te plaatsen.”

Prullaria

Bij het Alkmaarse bedrijf Shoppartners worden de wedstrijden met veel belangstelling gevolgd. De website Oranjeshopper is met 2500 producten de grootste aanbieder van oranjeprullaria. „Het zou voor ons wel een flinke tegenvaller zijn als Nederland weer niet mee doet, nadat we ook al het EK waren misgelopen. Normaal gesproken zien we rond het EK/WK een flinke piek”, stelt Enno Cornelissen, zonder dat hij daaraan omzetcijfers wil koppelen.

In 2014 werd nog geschat dat honderd miljoen euro was uitgegeven aan oranjespullen als vlaggen, pruiken, hoedjes, slingers, jurkjes en juichpakken. Supermarkten hadden toen 54 miljoen extra omzet. „Het zou onze omzet inderdaad een extra impuls geven. En we kunnen dan weer een leuke inhaakactie opzetten”, verwijst AH naar eerdere acties met wuppies en oranjegebak.

Het WK in 2014 betekende ook ruim 85 miljoen aan advertenties in kranten en op tv. Cafés zouden vele tientallen miljoenen extra omzet hebben gehad. Maar restaurants en bioscopen zien tijdens WK-wedstrijden van Nederland juist hun omzet weer dalen.

Meer nieuws uit Nieuws

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.