Premium

De opmars van De Lieve Tandarts

De opmars van De Lieve Tandarts
Marco Pachon y Steur was vorig jaar de eerste die het keurmerk van ’De Lieve Tandarts’ ontving.
© Foto Erna Faust
Heerhugowaard

Tandheelkundig centrum (THC) Stad van de Zon in Heerhugowaard, met een zusterpraktijk in Obdam, was vorig jaar de eerste die het keurmerk van De Lieve Tandarts kreeg. Inmiddels zijn er al over de zestig praktijken met dit predicaat, veelal in Noord-Holland, maar ook in Den Haag, Leiden, Heemstede, de provincie Brabant, Groningen en Hoog-Keppel.

Voor Jan Henk Nawijn uit Bergen begon het in Groningen, waar hij met zijn oudste dochter Sarah van 21 bij de tandarts was. Sarah heeft het verstand van een kind van 3.

De tandarts had oog voor haar, met een aandacht en zorg die aansloeg. ,,Toen het ijs was gebroken, was het oké. Terug in de auto zei ze tegen me: Wat een lieve tandarts.’’

Zo was de naam gevonden voor wat Nawijn, van huis uit een marketeer in de toerismesector, toen al aan het opzetten was.

,,Het eerste wat er bij inschiet, is de mondzorg. Tanden worden niet meer gepoetst. Dat leidt tot ontstekingen in de mond. Tien procent van de longontstekingen komt voort uit een ontsteking in de mond’’, stelt Nawijn.

Moeilijk

,,Er gaan 800.000 mensen niet naar de tandarts omdat ze te bang zijn’’, vervolgt hij.

,,Nog eens drie miljoen mensen gaan een bepaalde periode niet, omdat ze het moeilijk vinden of het niet kunnen betalen. Als je met die groepen niets doet, kweek je een tijdbom voor je zorgstelsel. Problemen in de mond geven een grotere kans op hart- en vaatziekten en kunnen zorgen voor alzheimerachtige klachten.’’ Dat laatste toonden onderzoekers van de universiteit van Kansas aan.

De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) benadrukt al jaren dat er een verband is tussen tandhygiëne en hart- en vaatziekten. Wie één keer per dag poetst, heeft veertig procent meer kans op een hartaanval, ontdekten onderzoekers. Ontstoken tandvlees vergroot de kans op hart- en vaatziekten met twintig procent.

Voor Nawijn maakt die medische noodzaak het nut van De Lieve Tandarts evident. Maar er is nog een belangrijke motivatie, om bijvoorbeeld ook angstige mensen (terug) in die stoel te krijgen: comfort en gemak. Veel in de zorg moest en ging klantvriendelijker.

,,Maar door tandartsen werd er niets gedaan aan ’patiëntvriendelijkheid’. Nu is deze beroepsgroep aan de beurt. Er is alleen één probleem: er zijn te weinig tandartsen. Dertien procent van de mensen is ontevreden over zijn of haar tandarts. Toch blijven veel mensen hun tandarts trouw. Een beetje als een slecht huwelijk waar je in blijft zitten.’’

Stikduur

Natuurlijk kunnen mensen voor wie het om wat voor reden ook ingewikkeld is om een tandarts (of mondhygiënist) te bezoeken, terecht bij een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde (CBT), erkent Nawijn.

,,Maar dat is stikduur. Ja, die tandzorg wordt allemaal vergoed, maar dat is dus wel veel duurdere zorg.’’ Het zou hem veel waard zijn als de extra tijd die ’lieve tandartsen’ nemen, ook door de verzekeraar vergoed zou worden.

De Lieve Tandarts luistert, stelt je op je gemak, neemt de tijd, is goed bereikbaar, streeft naar een pijnloze behandeling, geeft de patiënt de regie, helpt hem over zijn onzekerheid heen en is eerlijk, open en duidelijk over de behandeling en de kosten. Wie aan die voorwaarden voldoet, krijgt het keurmerk, waar tandartspraktijken ook voor betalen. Bemiddeling voor patiënten is gratis. ,,Voor mij is dit werk nu vooral veel liefdewerk oud papier. Ik doe het graag.’’

Dat zijn initiatief zo snel zo veel navolging krijgt - een jaar later zijn er al 65 keurmerken uitgedeeld, onlangs was de eerste ’meet-up’ , bevestigt zijn gelijk, vindt hij. ,,We breiden gestaag uit. De grote praktijken die te veel naar hun omzet kijken, passen niet bij ons concept.’’

Meer nieuws uit Nieuws

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.