Opvang mijdt het spoor met stints

Susanne van Velzen
Hilversum

Zolang de oorzaak van het ongeluk met de elektrische bolderkar in Oss nog niet duidelijk is mijden steeds meer kinderopvangorganisatie in de regio de spoorwegovergangen met hun stints.

Ook Bink (75 locaties in Hilversum, Soest en Soesterberg/Huis ter Heide) besloot dat nadat bekend werd dat onderzoek wordt gedaan naar de mogelijke invloed van magnetische straling op de werking van stints bij overwegen. Bink blijft haar dertig stints voorlopig wel inzetten voor het vervoer. In een brief aan de ouders laat Bink-directeur Monique Wittebol weten dat zij de stintleverancier gevraagd heeft om bovenop de jaarlijkse onderhoudsbeurt zo snel mogelijk een extra controle uit te voeren. „We wachten het officiële onderzoek af. Als er nieuwe gegevens komen die aanleiding geven om de stints stil te zetten doen we dat natuurlijk direct”, benadrukt Wittebol. In de brief wijst Bink erop dat Veilig Verkeer Nederland en ouderorganisatie BOink vooralsnog geen negatief advies hebben uitgebracht over de stint.

Hobbelige overweg

„Het is het eerste ongeluk met een stint. Er rijden er alleen al 3.500 in de kinderopvang. Het ongeluk heeft ons echt geschokt en raakt ons allemaal”, zegt Wittebol. „We volgen alle berichtgeving op de voet, ook over de enkele stints die eerder op het spoor stilvielen.”

Dat overkwam eerder dit jaar een medewerker van Koningskinderen in Bussum. „Een totaal ander verhaal dan Oss”, zegt Jelmer Kruyt, directeur van Koningskinderen dat zeven opvanglocaties heeft in Hilversum, Huizen, Laren, Naarden en Bussum. „In april viel een stint stil, toevallig precies op de overweg. De collega heeft meteen volgens het protocol de kinderen uit de bak gehaald en in veiligheid gebracht. De stekker van de accu was niet goed aangedrukt en op de hobbelige overweg losgeschoten. Er kwam geen trein aan en de medewerker kon de stint snel van het spoor krijgen. Best even schrikken, maar er was geen paniek. We hebben ons verkeersprotocol hier ook op aangescherpt. De connectors worden er nu elke ochtend stevig ingeduwd. In Oss stopte de kar niet, dat is echt iets anders”, meent Kruyt.

Mede na een advies van een van de oudercommissies heeft Koningskinderen de dag na het dodelijk ongeval in Oss besloten om de vier stints aan de kant te houden zolang het onderzoek in Oss loopt. „We nemen de zorgen van ouders heel serieus. Ze moeten zich allemaal goed voelen.” Zowel Wittebol als Kruyt benadrukken dat 100 procent veiligheid in vervoer niet bestaat.

Hoofd koel houden

„Laten we het hoofd koel houden”, zegt Wittebol. „We hebben afgelopen week van veel ouders en medewerkers ook positieve feedback gekregen op het inzetten van de elektrische bolderkarren. Ik ben blij dat ouders niet in de overreactie schieten. Vervoer per bus of lopend is niet per se veiliger.”

Ook een busje kan op de spoorwegovergang stil komen te staan, zegt Kruyt. „De stint is ontworpen als een veilig voertuig. Veel medewerkers zijn er heel enthousiast over.” Dat beeld schetst ook Wittebol. Er is geen paniek of angst onder de medewerkers na het dramatische ongeval in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen en twee personen zwaargewond raakten. „Onze collega’s hebben een bromfietscertificaat of een rijbewijs B. Voordat ze met kinderen gaan rijden krijgen zij een training van een collega, conform de instructie van de Stintfabrikant.”

Een paar ouders hebben Bink afgelopen dagen verzocht om hun kinderen voorlopig niet meer in de stint te vervoeren. „Daar hebben wij alle begrip voor. Er zijn ook weleens ouders die geen vervoer per bus willen. Dat kan, dat is hun keuze.”

Terwijl het onderzoek in Oss nog in volle gang is geeft de directeur van Koningskinderen aan dat het aan de politiek is om nu een afweging te maken over duidelijke regels voor stints. „Dan weten we waar we aan toe zijn.”

Lees ook: ’Misschien had ik harder aan bel moeten trekken?’

BOinK vindt stint veilig

Voorzitter Gjalt Jellesma van BOinK, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang, vindt de stint geen onveilig vervoermiddel.

„Ik begrijp dat ouders zoals meneer Fennema bezorgd zijn, dat mag. Maar er is in de vijf jaar dat ze in Nederland rijden nooit eerder een ongeluk gebeurd.

Er zijn met de 3.000 karren van de kinderopvang miljoenen kilometers gereden en een miljoen kinderen vervoerd. Nederland is heel streng als het gaat om toelaten van vervoersmiddelen op de openbare weg. De stint is goedgekeurd. De Onderzoeksraad voor veiligheid gaat het ongeluk in Oss nu onderzoeken. Als die met een serieus signaal komen dat er iets moet verbeteren aan de stint dan zal BOinK dat direct ondersteunen.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.