’Er vol induiken om kans te maken’
Steijn Schothorst in zijn GP3-wagen. © PR
Na een intensieve voorbereiding kan Steijn Schothorst dit weekend in Barcelona eindelijk aan de bak. Nooit eerder reed hij in een hogere klasse dan dit jaar. Met het GP3-team van Campos probeert de coureur uit Huizen aan het eind van het seizoen in de top tien te staan en wil hij een keer bij de beste drie zijn geëindigd.
Makkelijk zal dat niet worden. Schothorst krijgt in deze klasse, twee stapjes onder de Formule 1, te maken met een sterk veld. Tijdens de testsessies, waar Schothorst vooral in de middenmoot te vinden was, was het verschil tussen de top en achterhoede vaak maar een paar tienden van een seconde. Omdat de klasse zo competitief is, heeft Schothorst de beste voorbereiding uit zijn loopbaan achter de rug. Hij kreeg hulp en coaching van Giedo van der Garde, die in 2013 een volledig F1-seizoen reed.
„Ik ben fitter en beter geworden”, zegt Schothorst vol zelfvertrouwen. „Ik heb vaak zeven dagen met Giedo getraind en we hebben ook veel gekart. Daarbij heb ik me een kleine week voor de eerste race met het team voorbereid, ook in de simulator. Ik wil niets aan het toeval overlaten en nu het gaat beginnen, geeft zoiets zelfvertrouwen. De andere coureurs doen minimaal hetzelfde in de winter. Wil je een beetje kans hebben, dan moet je er wel vol induiken.”
Geconcentreerd
De GP3 rijdt in het voorprogramma van de Formule 1. Dat klinkt natuurlijk leuk, maar veel heeft Schothorst er niet aan. „We zitten achter hun paddock en die is helemaal afgeschermd. En even langs de baan kijken kan ook niet, je hebt overal kaartjes voor nodig. Maar goed, ik ben er voor mezelf en niet voor de F1. Wel moet je veel wachten. Op zaterdagochtend is de kwalificatie en pas aan het eind van de dag rijden wij de eerste race. Daar tussenin gebeurt er niet veel, maar je moet juist dan geconcentreerd blijven.”
Op de baan is de nieuwe auto van Schothorst ook niet zo gemakkelijk. De banden moeten in de kwalificatie ongeveer drie ronden op temperatuur gebracht worden, waarna ze één rondje maximaal presteren. „En als je het dan niet goed doet, sta je gewoon achteraan”, weet hij.
Minder
„Ook aan het eind van de race worden de banden een stuk minder. Dan ben je ongeveer zes seconden langzamer dan in de kwalificatie en is het erg glad. Je moet dus bijna de hele race je banden sparen. Ik denk dat de openingsfase van de wedstrijd leuk wordt, gevolgd door een wat saaier middenstuk, waarna de eindfase weer een spektakel kan zijn. De coureurs die niet goed met hun banden zijn omgegaan, vallen dan ver terug. Dat kan voor rare situaties gaan zorgen.”
Aan het eind van het jaar hoopt hij een keer op het podium te hebben gestaan. „Dat kan ook als het meezit. Ook hoop ik bij de beste tien te zitten en het maximale uit mezelf te hebben gehaald. Ik heb er in ieder geval onwijs veel zin in.”