Plan D66 voor wisselbaan tussen Laren en Hilversum

Redacteur De Gooi- en Eemlander
laren

D66 Laren heeft een alternatief ontwikkeld voor de betere bereikbaarheid van Hilversum. De kern van het plan is de aanleg van een wisselstrook na verbreding van de Hilversumseweg. In de ochtendspits zijn er dan twee rijbanen voor verkeer naar Hilversum en in de avondspits twee rijbanen richting Laren en de A1.

Aanleiding is de op handen zijnde reconstructie van de N525 door de provincie Noord-Holland. Dit houdt onder andere in dat vanuit Hilversum de weg tussen La Place en de A1-toerit naar Amersfoort met één baan verbreed wordt. D66 Laren vreest toename van de geluidoverlast voor omwonenden omdat alleen aan de noordkant van de Hilversumseweg geluidschermen komen.De bereikbaarheid van Hilversum wschiet er ondanks een investering van vijf miljoen euro ook weinig mee op, aldus D66. De oppositiepartij stelt voor het aantal rijstroken bij het kruispunt Vredelaan niet uit te breiden. In plaats daarvan volgt uitbreiding van de Hilversumseweg tussen La Place en de grens van Hilversum met één rijbaan. Zonder bomenkap. ,,De middelste baan wordt een wisselbaan. 's Ochtends is die baan beschikbaar voor verkeer naar Hilversum en eind van de middag voor verkeer naar Laren en A1. Via matrixborden boven de weg wordt dit aangegeven. De flessenhals bij La Place is daarmee in een klap verdwenen en het verkeer kan zich in beide richtingen verspreiden.'' Er is voldoende ruimte voor verbreding met 1 baan en het kan ook volgens het bestemmingsplan, heeft D66 uitgezocht. Het bespaarde geld voor de verbreding in Laren gaat dan naar de wisselbaan.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.