Voor altijd gefascineerd door de Haarlemmermeerlijnen

Hij trok er met de fiets op uit om zo nauwgezet mogelijk de overblijfselen vast te leggen en verhalen op te tekenen behorend bij de historische Haarlemmermeerlijnen . Dat heeft geresulteerd in een tweede boek over de spoorlijnen. Vandaag ziet ‘Sporen 2, een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijn’ geschreven door journalist Wim Wegman het licht.

Het is een vervolg op het succesvolle Sporen, dat inmiddels zijn derde druk heeft beleefd. Dit keer verkende Wegman het gebied tussen pakweg Aalsmeer, Nieuwersluis, Amsterdam en Alphen aan den Rijn.

Het eerste boek ‘Sporen’ is een bundeling verhalen die vanaf 2005 in rubriekvorm in Haarlems Dagblad verschenen. Wegmans werkwijze was simpel: hij arriveerde op de fiets en wandelde van station tot station, belde aan bij bewoners van de voormalige haltes en stationsgebouwen en ging op zoek naar restanten in het veld. Hij ontdekte (letterlijk) de fundamenten van de lijnen. Het succes van deel 1 schreeuwde om een vervolg, zeker omdat Wegman nog niet de helft van de oude trajecten had beschreven.

Sporen 2, waaraan de Leidenaar ruim een jaar werkte, neemt de lezer mee in het verleden van de Haarlemmermeerlijnen Aalsmeer-Mijdrecht-Vinkeveen-Nieuwersluis en Amsterdam-Amstelveen-Uithoorn-Alphen aan den Rijn. Opzet en werkwijze zijn nagenoeg hetzelfde gebleven, al werd het boek ditmaal niet voorafgegaan door een rubriek in de krant. In plaats daarvan publiceerde Wegman zijn wederwaardigheden in blogvorm (www.haarlemmermeerlijnen.nl), nog steeds te raadplegen.

,,De lijn is me steeds blijven fascineren’’, zegt hij. ,,Het is een soort ontdekkingsreis met de fiets. Je weet ongeveer waar het spoor hebben gelegen. Je banjert door bossen, over sloten, dwars door braamstruiken op zoek naar restanten of fundamenten. Vlakbij Nieuwersluis kwam er een boer op een trekker achter me aan om te vragen wat ik aan het doen was. Ik legde het uit, die man vond het prachtig. Bij een oud gebouw in Aalsmeer wilde ik ’s avonds aanbellen, stond er opeens een valse hond achter me. Ik moest schuifelend naar de deur om aan te bellen.’’

Wegman beschrijft in zijn boek onder meer het verhaal van de sloperij van de Gebr. Koek in de buurt van Mijdrecht waar oude treinen werden gesloopt. ,,Een bedrijf waarvan iedereen altijd heeft gedacht dat het op een gegeven moment failliet is gegaan. Dat bleek toch anders te liggen. Koek heeft netjes zijn saneringsbijdrage betaald, maar moest daarvoor wel zo ongeveer al zijn bezit verkopen. Het is nu een eenmanssloopbedrijfje.’’

Wegman sprak met iemand die nagenoeg alle oude slooptreinen die daar ooit zijn binnengereden heeft bijgehouden en een soort maquette heeft nagemaakt van het bedrijf, inclusief verwrongen modellen.

Ook beschrijft Wegman in Sporen 2 de situatie in de buurt van Nieuwersluis/Breukelen, waar de spoorlijn de snelweg A2 kruiste. ,,Met spoorbomen over de snelweg, het is te bizar voor woorden. Nu is de A2 een van de drukste snelwegen in Nederland. Spoorbomen! Er zijn daar vreselijke ongelukken gebeurd. Zelfs doden gevallen, omdat die bomen in de mist neergingen.’’

Aanvankelijk werden zowel personen als goederen over de lijnen vervoerd, maar de verbindingen tussen Leiden, Hoofddorp en Haarlem waren zo onrendabel dat die tak per 1 januari 1936 werden opgeheven. In andere gebieden zijn tot circa 1950 personen- en goederentreinen blijven rijden, na 1950 alleen nog goederentreinen. De goederenlijn naar Nieuwersluis stopte in 1986. , ,,Het is eigenlijk als een nachtkaars uitgegaan’’, besluit Wegman.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.