Shoarma in Hilversums monumentje

Redacteur De Gooi- en Eemlander
Hilversum

In de kiosk op het Kei-plein gaat in september een Turks afhaalcentrum van start. Een aanfluiting, vindt overbuurman Barry Voorhorst van kookwinkel Oldenhof: ’een kebabzaak in een monument?’.

Voor ondernemer Serrafettin Babacan, van Turkse komaf, gaat het om de derde poging. In 2005 opende hij een broodjeszaak bij station Sportpark. ,,Als het goed gaat lopen, is dit het begin van een keten’’, meldde hij indertijd. Een jaar later volgde dan ook een tweede Turkse kiosk, in de voormalige wachtruimte van station Noord. Een keten is het echter niet geworden. Babacan deed beide onderneminkjes na verloop van tijd weer van de hand.Anno 2012 volgt zijn ’promotie’ van het spoor naar de ’s-Gravelandseweg, wel eens de mooiste laan van Nederland genoemd. Daar, aan de rand van het Kei-plein, staat sinds 1931 een Dudokiaans pandje, ontworpen door het architectenduo B.H. Bakker en C.M. Bakker. Handelaar Van Gaasbeek liet het bouwen voor de verkoop van onder meer ’couranten’, en als wachtgelegenheid voor het openbaar vervoer richting ’s-Graveland. Latere eigenaren en uitbaters breidden zowel het assortiment als het pandje zelf uit. Maar halverwege de jaren negentig kwam - na het opheffen van het tweerichtingsverkeer én de bushalte - de klad in de nering. De gemeente kocht de kiosk en liet hem restaureren. Sindsdien dient het echter slechts als ’onbemand audiovisueel multimedia infocenter’. Tot treurnis van oudere Hilversummers, die zich de gezellige ontmoetingsplek voor passanten, buurtbewoners en buspassagiers nog herinneren. Iets van die levendigheid zal met de komst van het ’afhaalpunt’ terugkeren, maar daar zit de firma Oldenhof helemaal niet op te wachten. Eigenaar Barry Voorhorst vindt het zonde van het monumentale pandje, dat naar zijn mening een passender bestemming verdient. Hij vreest overlast van etensgeuren en af en aan scheurende brommertjes.Iedereen mag iets vinden, reageert Babacan. ,,Er komt geen bezorging. Mochten wij dat later wel gaan doen, dan verwacht ik nog geen problemen of klachten. Wij houden ons aan alle regels.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.