Transavia: piloot Van W. loog over dodelijk ongeval Loosdrecht

Transavia: piloot Van W. loog over dodelijk ongeval Loosdrecht
© Archieffoto Studio Kastermans
Loosdrecht

Transavia wil het contract met de 33-jarige piloot Casper van W. ontbinden, omdat hij betrokken was bij het ongeval in Loosdrecht dat Hilversumse Fleur Balkestein (19) het leven kostte. Dit verzoek deed de luchtvaartmaatschappij maandagmiddag aan de kort geding rechter in Amsterdam.

Van W. werd in november veroordeeld tot een taakstraf van honderd uur en een rijontzegging van één jaar voor gevaarzettend rijgedrag. De man reed op 16 maart 2016 in het donker met ruim meer dan honderd kilometer per uur over de Nieuw-Loosdrechtsedijk, waar vijftig kilometer per uur is toegestaan. Zijn vader reed vlak voor hem en knalde met nog hogere snelheid tegen de auto van Fleur. De jonge vrouw overleed twee weken later in het ziekenhuis.

Vertrouwensbreuk

Transavia wil nu, na de veroordeling, af van de piloot. Het extreem gevaarzettende rijgedrag, waarbij hij de veiligheidsnormen overtrad, is volgens Transavia niet verenigbaar met zijn functie als piloot. Daarnaast is de piloot in de ogen van zijn werkgever niet eerlijk geweest over zijn aandeel aan het dodelijke ongeval. Daardoor is er volgens de luchtvaartmaatschappij een vertrouwensbreuk ontstaan.

Een opmerkelijk verzoek, aldus de voorzieningenrechter, die zich hardop afvraagt of er hier niet sprake is van een incident. „Er zijn nooit eerder klachten geweest over meneer zijn gedrag of werk”, aldus de rechter. Daarnaast vindt de rechter het opmerkelijk dat de piloot tot aan de uitspraak in 2017 gewoon zijn werk mocht doen, tot anderhalf jaar na het ongeval. „U heeft aan zijn kwaliteiten als piloot blijkbaar nooit getwijfeld, terwijl u wist waar uw werknemer van beschuldigd werd”, aldus de rechter.

Te hard

Transavia hangt het ontslag op aan de vertrouwensbreuk die tussen het bedrijf en Van W. is ontstaan na het vonnis van de rechtbank. Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft Van W. gelogen over zijn aandeel in het ongeluk dat leidde tot de dood van Fleur. Zo ontkende hij tegenover de luchtvaartmaatschappij dat hij te hard had gereden, terwijl uit het vonnis van de rechtbank duidelijk is geworden dat hij meer dan honderd kilometer per uur reed.

Ook heeft hij altijd beweerd zijn vader niet meer te hebben gezien, nadat ze op de parkeerplaats bij een café in Hollandsche Rading allebei in hun eigen auto waren gestapt om naar huis te rijden. Ook dit verhaal wordt in het vonnis ontkracht. Getuigenverklaringen en camerabeelden laten een ander beeld zien. Beide auto’s reden met hoge snelheden kort achter door Loosdrecht.

Op hun hoede

Volgens Transavia is het bijna uitgesloten dat Van W. nog langer in dienst kan blijven als piloot. De betrokkenheid van Van W. bij het dodelijke ongeval is in de pers uitgebreid besproken, waardoor volgens Transavia veel klanten op hun hoede zijn. „Er zijn de afgelopen maanden tientallen telefoontjes binnengekomen van verontruste reizigers die de bevestiging willen dat Van W. niet hun piloot is.”

Van W. vroeg de rechter niet akkoord te gaan met de ontbinding van zijn arbeidscontract. Transavia moet het gebeuren zien als een incident. Daarnaast stak hij zich een paar jaar geleden enorm in de schulden om zijn pilotenopleiding te kunnen bekostigen. Deze schuld hoopt hij met zijn pilotensalaris af te kunnen betalen. Mocht de rechtbank toch vinden dat Van W. ontslagen kan worden, dan wil hij een ruime ontslagvergoeding.

De voorzieningenrechter doet over drie weken uitspraak.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Keuze van de redactie