Herstel Baarnsche Bos van start

Foto: Ton Kastermans

De ingrijpende facelift van het Baarnsche Bos gaat vandaag, maandag 14 november, van start. Na jaren voorbereiding wordt het eeuwenoude park in oorspronkelijke stijl hersteld. Soester gedeputeerde Bart Krol van de provincie Utrecht geeft het startsein.

Een week nadat kapwerkzaamheden vanwege onderhoud zijn afgerond, staat de volgende operatie al op stapel. Gestart wordt met herstel van de vijver en de nu nog vaak blubberige entrees van het bos. De vijver, Grote Kom genaamd, wordt versterkt als centrum van de open ruimte midden in het gebied. Rond het water komen picknick- en ligweiden en trappen waar mensen op kunnen zitten. Honden kunnen ook in de toekomst blijven zwemmen in de vijver. Voor amfibieën worden voorzieningen aangelegd waardoor ze gemakkelijk in en uit het water kunnen klimmen. Alle uit te voeren herstelwerkzaamheden zijn vastgelegd in een masterplan, dat bestaat uit in totaal zeventien deelprojecten. Grote vraag is of na herstel van de entrees en Grote Kom, ook de overige vijftien deelprojecten uitgevoerd kunnen worden. Staatsbosbeheer, eigenaar van het Baarnsche Bos, moet hiervoor nog financieringsbronnen vinden. Staatsbosbeheer, provincie en gemeente Baarn bekostigen de eerste twee projecten. Uitvoering van het complete masterplan loopt in de vele miljoenen euro’s. Doel van de restauratie is herstel en behoud van de cultuurhistorische elementen in het bos en meer mogelijkheden scheppen voor recreanten. Het Baarnsche Bos is aangelegd rond 1733 - 1758 als buitenplaats De Eult, dat lag op de plek waar nu ongeveer manege Zonneveld staat. Het bos heeft unieke stijlkenmerken als het sterrenbos, zichtlanen, monumentale beuken, eiken, door bomen overdekte paden met tunneleffect en vijvers. In 1758 kwam het bos in handen van de Koninklijke familie ’aan de overkant’ in paleis Soestdijk. Generaties Oranjes liepen graag over de lange lanen, en nog steeds is het gebied geliefd bij wandelaars, sporters en hondenbezitters.

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.