NS-poortjes werken intimidatie in hand

Susanne van Velzen
Hilversum

’De gesloten ov-toegangspoortjes maken het station in Hilversum hartstikke onveilig. Ze leiden tot intimidatie van reizigers en moeten zo snel mogelijk weer open. In ieder geval op de momenten dat er geen toezicht is door NS-personeel.’ Die noodkreet slaakt Hilversummer Gert Ruijer nadat hij vorige week in het station met veel verbaal geweld opzij gewerkt werd door twee jongens die door ’zijn’ poortje wilden glippen.

Zwartrijders vermoedt Ruijer. Hij heeft het voorval bij de poortjes direct gemeld bij de NS, de politie, de gemeente en bij de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover).

,,Ik checkte uit en toen stuitte ik op twee jongemannen die langs mij heen naar binnen wilden glippen. Toen ik riep ’mag ik er even uit?’, werd ik zeer intimiderend bejegend. Gelukkig ben ik grote stevige man, ik laat me niet zomaar opzij drukken, maar het voelt echt niet veilig.’’

Rover herkent de klacht van Ruijer. Er zijn sinds de poortjes op station Hilversum medio juni dicht gingen al zeker vijf klachten bij de belangenvereniging van reizigers binnengekomen, zegt woordvoerster Sanne van Galen. Ze heeft onlangs een half uur op het station in Hilversum gekeken naar het reilen en zeilen van de poortjes. Ze werd er niet vrolijk van. ,,Er liepen veel toeristen en die hebben vaak nog een papieren kaartje. Er is een speciaal poortje voor die kaartjes maar dat kunnen ze niet vinden. Je ziet ze wanhopig om zich heen kijken. Opstoppingen veroorzakend. En dat geeft weer ergernis bij andere reizigers. Er is niemand van de NS om te helpen. De SOS-paal die NS netjes tegen de muur heeft laten zetten wordt niet snel als helpende hand herkend. Of de poortjes gingen te snel dicht. En dan glippen reizigers met anderen mee. Die denken dan met zwartrijders te maken te hebben. Dat geeft mensen een onveilig gevoel.’’

Rover gaat de klachten over station Hilversum en andere stations bij de NS onder de aandacht brengen. ,,De poortjes zijn een obstakel voor mensen die willen betalen. En wie niet wil betalen komt er gewoon door.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.