Besluit kleine spoorbomen moet dit jaar vallen

Drukte bij de overweg.© Foto archief Studio Kastermans

Valentijn Bartels
Hilversum

Een bijeenkomst over de problemen rond de kleine spoorbomen maakt duidelijk dat Hilversum gebaat is bij een besluit. Probleem is alleen dat er geen bevredigende oplossing bestaat voor alle inwoners van Hilversum.

Een bomvolle burgerzaal in het raadzaal maakt dinsdagavond duidelijk dat de kleine spoorbomen belangrijk zijn voor Hilversummers. De bijeenkomst is nodig om de problemen die er nu zijn in kaart te brengen en om eind 2017 tot een besluit te komen. Een eventuele oplossing voor het als gevaarlijk en chaotisch ervaren verkeerspunt kan echter nog jaren duren.

Om de problemen duidelijk te maken worden er eerst wat cijfers getoond. Op dit moment passeren er 22 treinen per uur, dat worden er in de nabije toekomst 26. Dat betekent dat de door automobilisten, fietsers en voetgangers veel gebruikte overgang nog langer dicht gaat dan de huidige 23 minuten per uur. Op dit moment sluiten de bomen vijftien keer, in de toekomst twintig maal. Van 2010 tot en met 2015 zijn er tien ongevallen geregistreerd, waarvan één ernstige. Er passeren maar liefst 8000 motorvoertuigen per dag. Wethouder Floris Voorink (verkeer) liet eerder al weten dat alle opties open liggen en dat er geen perfecte oplossing bestaat. „Bruggen, tunnels, loopings, laten zoals het is: alles is mogelijke als het aan mij ligt. Als er maar een besluit genomen wordt.”

De wethouder vertelt dinsdag ook dat er nu een subsidiepot van het ministerie beschikbaar is die er wellicht over tien jaar niet meer is. Er komt direct een stemming om de standpunten van aanwezige Hilversummers te peilen. Bijna niemand ziet de overgang graag helemaal op slot gaan. De ene helft van het publiek hoopt dat de overgang open blijft voor al het verkeer, de andere helft hoopt dat er een goede overgang komt voor fietsers en voetgangers.

„Het is er nu veel te gevaarlijk voor fietsers die worden afgesneden door auto’s”, vertelt een buurtbewoonster. Meerdere bezoekers benadrukken het belang van een overgang voor auto’s op die locatie. „Anders wordt het helemaal druk bij de Beatrixtunnel en de Johannes Geradtsweg”, is de heersende opvatting. Er komt nu een klankbordgroep om de plannen verder te bespreken.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.