Huizer knelpunt wordt aangepakt

De Ceintuurbaan krijgt een middengeleider met rammelstrook.

De Ceintuurbaan krijgt een middengeleider met rammelstrook.

Een deel van het gewraakte kruispunt. Foto: Studio Kastermans/Leon Dakkus

Een deel van het gewraakte kruispunt. Foto: Studio Kastermans/Leon Dakkus

1 / 2
Simone Stevens
Huizen

De kruising is onderdeel van een door schoolgaande kinderen veel gebruikte route en zorgt vooral in de ochtend- en avondspits voor gevaarlijke en chaotische toestanden.

Doordat de verkeerslichten alleen op rood springen als fietsers de knop hebben ingedrukt, is niet iedereen zich van de situatie bewust op het moment dat de verkeerslichten uit zijn. Automobilisten zijn geneigd door te rijden - ook als het stoplicht op rood staat.

Fietsers op hun beurt moeten vanaf de Ceintuurbaan een onlogische slinger maken om aan de overkant van de straat te komen. Het punt is vooral onveilig voor kwetsbare verkeersdeelnemers als (schoolgaande) fietsers en voetgangers die willen oversteken.

Het kruispunt stond al genoemd in het dit voorjaar gesloten collegeakkoord. Nu ligt er een concreet project op tafel. Volgens verkeerswethouder Gerrit Pas (GroenLinks) kan de buurt zich vinden in de voorgestelde maatregelen. ,,Omwonenden willen wel graag dat aan alle kanten verkeerslichten blijven staan. We gaan echter nog onderzoeken wat voor soort lichten dat moeten zijn. Mogelijk ’slimme’ verkeerslichten met bijvoorbeeld detectors.’’

Het plan behelst een ruim bemeten, verhoogde middengeleider op de Ceintuurbaan met een - voor automobilisten niet zo aangename - ’rammelstrook’. Vrachtwagenchauffeurs kunnen hier wel over heen rijden - en zo om de middengeleider heen rijden. Fietsers en voetgangers kunnen via deze middengeleider veilig de weg (in twee etappes) oversteken. ,,Voorbij de middengeleider is er opstelruimte voor maximaal drie auto’s richting de Nieuwe Bussummerweg’’, legt Pas uit.

Aan de andere kant van de splitsing krijgt de Ceintuurbaan eveneens een (kleinere) middengeleider, evenals de Nieuwe Bussummerweg. Pas: ,,Bij het pompstation op de hoek doet zich het merkwaardige verschijnsel voor dat automobilisten bij rood licht even snel via het pompstation naar de Nieuwe Bussummerweg rijden. Dat zorgt ook voor gevaarlijke situaties. We zullen de verkeerslichten daarom een stuk ervoor terugplaatsen.’’ De wethouder hoopt dat de ’onbedoelde, ongewenste en onbeheersbare’ effecten op deze splitsing straks verleden tijd zijn. ,,De fysieke maatregelen die we gaan nemen moeten het gedrag van de verkeersdeelnemers beïnvloeden’’

Het project kost 250.000 euro, waarvan 125.000 bestaat uit provinciale subsidie. Het werk wordt 1 november aanbesteed en in het voorjaar uitgevoerd. Dat duurt ongeveer drie weken.

Bij pompstation Vlaanderen hebben ze al vaak bijna-ongelukken zien gebeuren. ,,Dagelijks, eigenlijk, Ik werk hier nu tweeënhalf jaar en het is al die tijd al een heel gevaarlijk punt’’, zegt medewerkster Lia van den Akker. ,,Het is wachten totdat het een keer echt flink mis gaat.’’ Ze ziet automobilisten die achter elkaar door rood rijden. ,,Ergens snap ik het ook wel, hoor. Negen van de tien keer staan de lichten namelijk uit. Die tiende keer rijdt een automobilist dan onbewust door rood.’’

Dat het tankstation als ’bypass’ naar de Nieuwe Bussummerweg wordt gebruikt wanneer automobilisten op de Ceintuurbaan ’rood’ hebben kan ze alleen maar bevestigen. ,,Ik waarschuw klanten ook vaak dat ze moeten uitkijken als ze hier naar buiten lopen. Ze sjezen echt hier langs.’’ Het behoeft geen betoog dat ze blij is dat de gemeente er iets aan gaat doen. ,,Ik hoop dat het verbetert. Want als het zo blijft gaat het echt een keertje mis.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.