Gids van Viore Hilversum helpt mensen die leven met kanker op weg

De huiskamer van Viore.

De huiskamer van Viore.

1 / 5
Annemarie de Jong
Hilversum

Jaarlijks krijgen zo’n honderdduizend Nederlanders te horen dat ze kanker hebben. Een ziekte die je leven op zijn kop zet. Hoe fijn als je ergens terecht kan met vragen en angsten. Viore in Hilversum, voor iedereen die leeft met kanker, werkt met gidsen die bezoekers op weg helpen. ,,In twee, drie gesprekken geven ze bezoekers weer lucht”, zegt Viore-directeur Miranda van den Eijnden. VU Medisch Centrum doet onderzoek naar het effect van gidsen.

,,Nederland telt een flink aantal inloopcentra voor mensen die leven met kanker, maar hoe wij werken, met gidsen, is redelijk uniek”, zegt directeur Miranda van den Eijnden.

Het Hilversumse centrum aan het Oostereind, op steenworp afstand van Tergooi, is in 2012 geopend. ,,Mensen lopen vaak na een afspraak of behandeling in het ziekenhuis meteen bij ons binnen. De ligging is ideaal, in een groene bosrijke omgeving; een ‘healing environment’. We zijn enorm blij dat we net ons huurcontract voor tien jaar hebben bijgetekend.”

Een praatje

Op alle werkdagen is het mogelijk zonder afspraak binnen te lopen voor informatie, steun en activiteiten. ,,Of gewoon een kop koffie en een praatje”, zegt Van den Eijnden. ,,Viore is er voor mensen die kanker hebben of hadden, maar ook naasten en nabestaanden zijn heel erg welkom.”

Bij Viore werken ruim vijftig vrijwilligers. Gastvrouwen en -heren, maar ook gidsen. Dat zijn deskundigen met een professionele achtergrond op minstens hbo-niveau in de psychologie, fysiotherapie, humanistiek of medische wereld. ,,Laatst kwam een jong stel binnen, de kinderen zaten op school. In het ziekenhuis hadden ze net te horen gekregen dat er kanker bij haar was vastgesteld. Ze waren totaal ontredderd.”

lucht

„Vaak kunnen we al binnen een dag een gesprek regelen. Heel laagdrempelig en gratis. Gidsen zien wat er speelt en wat iemand eventueel aan begeleiding binnen of buiten Viore nodig heeft. Ze bieden een luisterend oor. Vaak is er na twee, drie individuele gesprekken weer lucht. Ook daarna houden gidsen vinger aan de pols.”

Elke gids heeft zijn eigen specialisme. ,,Eén gids is bedrijfsarts bij wie bezoekers terecht kunnen met vragen over werk en re-integratie. Zoals een vrouw die worstelde met haar werk: ‘Mijn leidinggevende doet zó ingewikkeld, het lijkt wel of ze van me af wil’. Ook de partner van een zieke kan vragen rondom werk hebben, omdat-ie bijvoorbeeld slecht slaapt en concentratieproblemen heeft.”

Spitten

,,Bij Viore doen we geen medische behandelingen. Bezoekers komen hier niet als patiënt maar als mens. We gaan ook niet in iemands verleden spitten. We leven in het hier en nu. Kijken naar wat iemand nú nodig heeft. We helpen mensen op weg.” Het VU Medisch Centrum gaat onderzoeken hoe bezoekers de gesprekken met gidsen ervaren. Nieuwe bezoekers wordt gevraagd een enquête in te vullen. Hebben zij baat bij de begeleiding? Is er een positief effect op de kwaliteit van leven? Schrijven bezoekers dit toe aan de begeleiding van de gidsen? Het onderzoek start morgen en duurt zes tot negen maanden. Van den Eijnden: ,,Een focusgroep is al bij elkaar geweest, de eerste geluiden zijn heel positief.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.