Bedrijven Weesp vrezen 'één grote file van 10 jaar'

Archieffoto Studio Kastermans

Tamar de Vries
Weesp

,,Pal naast de deur, één grote file en niet een paar maanden, maar tien jaar.’’ Zo schetst Herman Gorter van Fontijn Vlees en Vleeswaren in Weesp het doemscenario dat bedrijventerrein Noord boven het hoofd hangt, als de zandtransporten voor de woningbouw in de Bloemendalerpolder op gang komen.

De tijdelijke ’bouwzandweg’ gaat vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal via Zuiderzeelaan, Bloemendalerweg en Hogeweyselaan naar de Leeuwenveldseweg in de polder. Gorter geeft aan dat er ’duidelijk niet is nagedacht over hoe het verkeerstechnisch in de noordwesthoek van het industrieterrein reilt en zeilt.’ ,,Bij de waterzuivering wordt het zand aan een loswal gelost. De weg komt tegenover distributiebedrijf B2C te liggen, waar het altijd druk is met aan- en afrijdende vrachtwagens. Ook bij ons, Fontijn, is het af- en aanrijden. Onze wagens rijden hun routes allemaal op vaste tijden, de hele dag door. Als er vrachtwagens met zand voor de deur langsrijden, komen onze wagens niet weg. Dat wordt één grote opstopping’’, legt Gorter uit. ,,Waarom willen ze een bouwzandweg aanleggen door het drukste punt van industrieterrein Noord? Aan de Pampuslaan, zijn bedrijven zonder opslag en vrachtwagens. Laten ze daar die wagens doorheen sturen.’’

De bedrijvenclub IVW heeft bezwaar aangetekend tegen de komst van de weg. ,,We nemen een deskundige in de arm en praten volgende week met een advocaat’’, vertelt ondernemer Theo van Kan.

De ontwikkelorganisatie GEM Bloemendalerpolder laat weten dat de enige mogelijkheid voor een losplek ten zuiden van de spoorbrug is. ,,Daar zijn vier locaties bekeken, waarvan de optie bij de RWZI uiteindelijk als enig haalbare optie overbleef. De tijdelijke bouwweg kon ook niet anders dan aan de noordkant van het RWZI-terrein komen. Dat heeft te maken met het gebruik van de rest van het terrein door de eigenaar.’’ GEM meldt verder dat een locatie net ten noorden van de Leeuwenveldseweg ideaal was geweest. ,,Daarover hebben we met Rijkswaterstaat overlegd. Het probleem is dat het te dicht bij de spoorbrug is. Als daar schepen afmeren kunnen de radars verstoord raken, met risico op aanvaringen.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.