’Roos maakt beste kapsalon Hilversum’

Henk Runhaar
Hilversum

,,Hier hebben ze de lekkerste kapsalon van Hilversum’’, zegt een beschonken klant op het terras van Bakkerij Roos. Overdag gaan duizenden Turkse en Marokkaanse broden over de toonbank, ’s nachts zijn het vooral de ’kapsalons’, Turkse pizza’s en broodjes kebab die gretig aftrek vinden bij het Hilversumse uitgaanspubliek.

Bakkerij Roos op de Hilversumse Groest doet al jaren goede zaken, won begin dit jaar de titel ’Leukste bakkerij van Noord-Holland’ en is van plan binnenkort uit te breiden door de snackbar naast de bakkerij uit te baten. Zo’n vijf jaar geleden besloten eigenaars Moos Moteghaedi en zijn vrouw Rozita Ghanizadeh (beiden Iraniërs) uit Kerkelanden Bakkerij Nazar op de Larenseweg in Hilversum over te nemen. De zaak werd vernoemd naar Moteghaedi’s vrouw Rozita en kreeg de naam ’Bakkerij Roos’. Twee jaar later begonnen ze de bakkerij op Groest. ,,Het was in het begin de bedoeling dat het vooral een kebabzaak zou worden. Maar dan wel een beetje sjiek zodat ook de Nederlandse klanten naar de winkel komen’’, vertelt Moos Moteghaedi (47) zittend aan een tafeltje in de Hilversumse onderneming.

De van oorsprong Iranese ondernemer heeft hard gewerkt om de bakkerij van de grond te krijgen. In november 1994 reisde hij naar Nederland en kwam terecht in asielzoekerscentrum Crailo. In de zes jaar dat hij daar verbleef, bezorgde hij kranten en folders in het Gooi. ,,In Iran had ik een horlogewinkel, mijn vrouw gaf les aan de universiteit. Maar we vonden het helemaal niet erg om kranten rond te brengen. Op eigen kracht geld verdienen. We zijn hier vanaf nul begonnen.’’

Nu runnen ze een succesvolle bakkerij met twee filialen die veel klandizie heeft van Hilversumse ondernemers. Supermarkt Alattin, broodjeszaak ’t Boerinneke, de Jonge Graaf van Buuren, Oh Lobo, de Kaars, ze halen allemaal hun brood bij de Turkse bakkerij. Ook als je bij het aan de Groest gevestigde Café Nulvijfendertig een bittergarnituur bestelt, wordt deze bereid bij Roos.

Moteghaedi ontdekte dat veel van zijn klanten best wel geïnteresseerd zijn in Nederlandse snacks. ,,Er wordt veel om gevraagd. We zien vaak dat ze ergens anders patat of een hamburger halen en dan hier een kapsalon komen eten.’’ Dat zette de bakkerijeigenaar aan het denken. Toen de snackbar naast de bakkerij in april leeg kwam, besloten hij en zijn vrouw de zaak over te nemen. ,,Het wordt een Nederlandse snackbar, met frikandellen, kroketten en kaassoufflés. Maar we willen ook een speciale hamburger op de kaart zetten. Die is er nog niet in Hilversum. Mijn idee is om bijvoorbeeld een ossenhaashamburger te maken. Smaak en kwaliteit zullen heel belangrijk zijn.’’

Rumoeriger

In het begin van de nacht, wanneer de cafés in de buurt hun deuren hebben gesloten, wordt het ineens een stuk drukker en rumoeriger in ’de Roos’. De Hilversumse vrienden Bart Ligter (33) en Jano Karjadikrama (35) komen na een lange stapavond hun magen vullen en nemen plaats op het terras. Ligter is vaste klant. ,,Roos is een van de beste kebabzaken die ik ken. Je kunt zien hoe ze het eten bereiden en de zaak ziet er ook netjes uit.’’ Karjadikrama: ,,En het eten is ook echt heel goed.’’ Binnen zitten Ruben Bakker (20) en Suzette Kingma (19), ze krijgen net hun eten voorgeschoteld. Kingma is vannacht voor het eerste in de Roos. ,,Ik heb een broodje kebab met kalfsvlees. Ik zal eens proeven of deze lekkerder is dan die van de zaak waar ik normaal kebab haal.’’ Ze neemt een grote hap van het broodje warm vlees. ,,Oh, ik vind het echt heel lekker’’, zegt ze terwijl ze nog eens flinke hapt. Bakker komt vaker ’s nachts eten halen bij de Roos. ,,Ik weet uit ervaring dat ze hier de beste kapsalon van Hilversum verkopen. Heerlijk na het stappen.’’

Volgens eigenaar Moteghaedi is de kapsalon erg populair. Toch blijft het een merkwaardig gerecht: patat bedekt met kebab en kaas, dan even in de oven. Daarna afgetopt met sla, knoflooksaus, sambal, pepertjes, kool, verse tomaat en komkommer. Bon appetit!

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.