’Stoppen met doormodderen Laarderweg’

Cees Manten wil vrachtwagens en zwaar landbouwverkeer weren op de Laarderweg.© archiefoto studio kastermans

Edward de Vries Lentsch
Eemnes

Met de voorgenomen verkeersaanpak van de Laarderweg maakt Eemnesser wethouder Sven Lankreijer weinig nieuwe vrienden. Eerder deze week kreeg hij boze agrariërs in zijn nek die zoals vanouds over deze weg willen blijven karren. Maandagavond meldt de Laarderweg-bewoner Cees Manten zich als getergde inspreker bij de raadsessie met een 7 A-4tjes.

Manten is nog altijd strijdvaardig. ,,De Laarderweg-bewoners zijn het na jaren van rapporten , zoethoudertjes en het halsstarrig doormodderen en het nemen van halve maatregelen gewoon zat. Met alle respect voor de inzet van het college alles overziende kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er met het maken van het rapport (’Verkeerskundige toekomstvisie Laarderderweg’, red.) naar variant 4, het afwaarderen van de Laarderweg, is toegerekend.’’ Daarmee wordt bedoeld dat er door verkeersobstakels echt niet harder meer dan 30 km/u gereden zal kunnen worden.

Afsluiting

Dat gaat Manten sowieso niet ver genoeg. ,,Voor welke variant er ook gekozen gaat worden, het uitgangsprincipe bij het inrichten van de Laarderweg dient na jaren van strijd toch zo te zijn dat het autoverkeer of te wel de automobilist wordt ontmoedigd. En het vrachtverkeer en het zwaar landbouwverkeer zal over de daarvoor aangelegde singels moeten. Richt alles nu zo in dat de automobilist slechts te gast is. Maak het verkeer veiliger en zorg er voor dat de auto ondergeschikt wordt aan het langzame verkeer van fietsers en voetgangers en dan is afsluiting het beste middel.’’

Verboden

,,Plaats aan het begin van de Laarderweg westzijde , bij de koeienrotonde, een bord ’Verboden voor al het vrachtverkeer en het zware landbouwverkeer met uitzondering van bestemmingsverkeer. Verder een tweede bord met: ’Na 500m een inrijverbod’. Voorts wat borden met inrijverboden aan de zijwegen van de Torenzicht (van oost naar west), en enige weggedeeltes die uitsluitend open gesteld worden voor de aanwonenden en wij zijn eruit. De doorgaande automobilist die gewend is via sluipverkeer zijn bestemming te bereiken zal dit hoogstens 1 of 2 keer uitproberen , maar uiteindelijk de routes van de Singels gaan nemen . Het hierbij horende gewenningsproces zal van zeer korte duur zijn.’’

Lapmiddel

,,Variant 4 blijft - met een herinrichting bestaande uit: het aanbrengen van meer fysieke snelheidsremmers , drempels , asverspringingen en bochten - een lapmiddel voor de toekomst . Deeloplossingen die op termijn nergens toe leiden. Ik durf het haast niet uit te spreken , maar het mag in de toekomst op de Laarderweg toch niet zo’n puinbak worden als op de Wakkerendijk tussen de Tol en het Oude Raadhuis, waar de bewoners ook naar een oplossing snakken.’’

Het agendapunt ’Verkeerskundige toekomstvisie Laarderweg’ staat maandag rond 20.35 uur op de agenda van de openbare raadsessie.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.