De impact van een foto

De winnende foto van dit jaar ’Hope for a new life’.

De winnende foto van dit jaar ’Hope for a new life’.© Foto Warren Richardson

In Honduras ligt een man dood op straat na een schietpartij tussen rivaliserende bendes. Derde plaats.

In Honduras ligt een man dood op straat na een schietpartij tussen rivaliserende bendes. Derde plaats.© Foto Niclas Hammarström

1 / 2
Robin Bourguignon
Naarden

Samen stilstaan bij beelden waar we geen woorden voor hebben, of juist met elkaar van gedachten wisselen over foto’s waar we niet over uitgepraat raken. Sinds 2008 strijkt in de zomermaanden de World Press Photo expositie (WPP) neer in de Grote Kerk van Naarden.

Ook dit jaar zal deze over-de-wereld-reizende fototentoonstelling in de vestingstad haar bezoekers ontroeren, verontrusten, verblijden of met afgrijzen doen vervullen.

Boven de ingang van de kerk in Naarden-Vesting wappert een grote vlag van Canon, hoofdsponsor van de persfotowedstrijd, sierlijk in de wind. Achterin het gebouw, waar de tentoonstelling zich bevindt, schuifelen bezoekers langs de grote borden waar de spraakmakende foto’s veelal op posterformaat met begeleidende tekst staan afgedrukt.

De expositie is zoals ieder jaar opgedeeld in verschillende thema’s zoals nieuws, dagelijks leven, mensen en sport. Sla je in de kerk na het gangpad linksaf dan stuit je op een bord met de tekst ’Dit gedeelte van de tentoonstelling bevat beelden die niet geschikt zijn voor kinderen’. De rauwe beelden komen hard binnen bij de kijker.

”Afschuwelijk”, zucht een chique geklede oudere dame bijna geruisloos terwijl ze staart naar een slachtoffer van een schietpartij in Honduras. De man op de foto ligt in een donkere steeg, badend in een grote plas bloed. De twee militairen op de achtergrond kijken recht in de lens van de camera.

Dat een foto meer zegt dan duizend woorden is bij WPP tentoonstelling altijd gebleken. Denk aan voormalige winnaars zoals Charlie Cole’s foto van ’Tank Man’. Een Chinese man die in de nasleep van de Tiananmen-protesten bij het Plein van de Hemelse Vrede voor eventjes een colonne tanks de weg verspert (winnaar 1990).

Of de foto van Nick Ut van het naakte Vietnamese meisje met napalm op haar lichaam, dat samen met andere kinderen wegvlucht uit hun brandende dorp (winnaar 1973).

Vluchtelingen

Ook de winnende foto van dit jaar, genomen door Australiër Warren Richardson, vraagt de kijker om bezinning. Richardson trekt in de zomer van 2015 richting Servië om er achter te komen wat er nu precies gaande is bij de Servische-Hongaarse grens. Daar treft hij een groep Syrische vluchtelingen die in het holst van de nacht door een gat van het grenshek willen kruipen.

De politie ligt op de loer, de sfeer is gespannen. Dan begint de groep te rennen. Bij het hek maakt Richardson de foto. Het gebuikt geen flits, anders ziet de politie hen. Wel haalt hij de lens van zijn camera om meer licht te vangen van de enige lichtbron, de maan.

En dan het moment: Een vader probeert zijn baby door het prikkeldraad te overhandigen aan een andere vluchteling. Het messcherpe prikkeldraad en het tere huidje van het kind glimmen in het maanlicht.

Te zien

De World Press Photo tentoonstelling in de Grote Kerk van Naarden is te zien t/m 28 augustus.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.