’Onduidelijkheid over vastgoed Hilversum’

Het bekendste voorbeeld van gemeentelijk vastgoed: het raadhuis.© archieffoto Studio Kastermans

Valentijn Bartels
Hilversum

Er is veel onduidelijk over het vastgoed dat de gemeente Hilversum in eigendom heeft.

Dat concludeert de Rekenkamer Hilversum in een kritisch rapport. „Informatie over boekwaarde, verzekerde waarde, WOZ-waarde, gebouwoppervlakte, onderhoudskosten en huuropbrengsten is niet van alle objecten vastgelegd in een centrale vastgoedadministratie”, meldt de rekenkamer. Gegevens over gemeentelijk vastgoed worden op afzonderlijke administratieplekken, deels handmatig, ingevoerd. Daardoor ’ontstaan er fouten en onduidelijkheid’, aldus de onderzoekers. „Door de gebrekkige financiële informatie over de vastgoedportefeuille heeft de gemeenteraad van Hilversum dan ook onvoldoende inzicht in de kosten en opbrengsten, het aantal vastgoedobjecten en de financiële risico’s.”

Evenmin kan de rekenkamer niet achterhalen hoeveel panden de gemeente momenteel in bezit heeft. Onderzoekers dachten aanvankelijk dat het om 173 gebouwen ging, volgens ambtenaren zijn het er echter 50 meer.

Volgens de rekenkamer is een tweede pijnpunt dat de gemeente Hilversum niet heeft vastgelegd welke organisaties in de gemeente een maatschappelijke functie hebben. Voor die organisaties is het nu onbekend of zij tegen een zachte prijs gebruik kunnen maken van een gebouw van de gemeente. Organisaties met een maatschappelijke functie kunnen namelijk een deel van de huursom terugkrijgen. „Ook heeft de gemeente niet vastgelegd onder welke voorwaarden maatschappelijk relevante organisaties een beroep kunnen doen op de gemeente voor huur of koop van gemeentelijk vastgoed.” Gemeentelijke gebouwen zouden op die manier doelstellingen van de gemeente op het gebied van onderwijs, sport, welzijn en cultuur mogelijk kunnen maken.

Volgens de onderzoekers van de rekenkamer is het zaak dat de gemeente Hilversum weet welke beleidsdoelen met behulp van gemeentelijke gebouwen kunnen worden gerealiseerd. Bovendien moet Hilversum vastleggen wat vastgoed mag kosten en moet opleveren. Vastgoed- en financiële informatie moet bovendien beter op orde worden gebracht.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.