Rebel Jan Fabre exposeert met videokunst

Jan Fabre als 'Lancelot'. Foto: Jan Fabre

Joyce Huibers
Hilversum

De nieuwe video’s in de tentoonstelling ’Oh My God’ in Museum Hilversum zijn van Jan Fabre (1958), een bekende kunstenaar uit Antwerpen. De controversiële Fabre maakt al meer dan 35 jaar toonaangevend werk als kunstenaar, theatermaker en auteur.

Zijn video-art gaan over mensen die een strijd aangaan met zichzelf en de dood. Directeur Stef van Breugel: ,,Fabre is steeds op zoek naar het sublieme, hoe het lichaam de dood kan overstijgen. Dat thema past goed in deze tentoonstelling.’’ Fabre zei zelf ooit in een interview: ’De dood houdt ons wakker. Ik omarm de dood: hoe meer respect je hebt voor de dood, hoe meer respect je hebt voor het leven’.

De video’s zijn geselecteerd in samenwerking met de stichting Lima (instituut voor behoud en distributie van mediakunst) in Amsterdam. Van Breugel: ,,We hebben gekozen voor films met performance. De verhaallijn is niet altijd makkelijk, maar we geven ook toelichting.’’ De films die in Hilversum worden getoond zijn ’Lichaampje, lichaampje aan de wand’ (1997), ’The Problem’ (2001) en ’Lancelot’ (2004).

In ’Lichaampje, lichaampje aan de wand’ voert danser Wim Vanderkeybus in een toiletruimte een choreografie uit, terwijl tegen de wand zijn schaduw meedanst. De danser en de ruimte veranderen steeds van kleur. De film onderzoekt verlangens en grenzen van het menselijk lichaam.

Socioloog-antropoloog Dietmar Kamper, filosoof Peter Sloterdijk en Jan Fabre zelf ontmoeten elkaar in ’The Problem’, terwijl ze in een wijds landschap drie ballen voor zich uit rollen, zoals mestkevers dat doen. Voor Fabre symboliseert dit insect de dood en de wedergeboorte.

In ’Lancelot’ gaat de kunstenaar, gehuld in een harnas, een zwaardgevecht aan met een onzichtbare vijand, of misschien wel met zichzelf. Een ridder die zich uitput, waardoor hij tot een werkelijkheid kan komen die normaliter verborgen blijft.

Fabre volgde zijn opleiding eind jaren zeventig in Antwerpen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten. Hij is een rebel, maar werkt vanuit grote ideeën. Dat kan poëtisch zijn, maar ook rauw. Zoals tekenen met bloed, inpakken van pilaren met vleeswaren en gooien met katten.

Een gewaardeerd werk is ’De man die de wolken meet’. Het zou symbool staan voor de kunstenaar zelf, als hommage aan zijn overleden broer. Zelf ziet hij het vooral als ’het balanceren op de grens van het mogelijke en het onmogelijke’. Filosoof Fabre nodigt uit letterlijk even stil te staan bij wat je vluchtig voorbij ziet gaan. Ook een uitdaging bij Fabres video’s.

Jan Fabre: Eeuwig en vergankelijk. 24 mei t/m 1 juli 2014

www.museumhilversum.nl

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.