Informatie over Hilversumse evenementen chaotisch

Hilversum Alive zal niet veel Hilversummers ontgaan.© Archieffoto Studio Kastermans

Peter Schat
Hilversum

Hoe komt het dat Hilversummers vaak achteraf ontdekken hoeveel leuks er in hun gemeente te doen is geweest. En, wat is er aan te doen?

Dat zijn vragen die het Stadsfonds komende donderdag gaat bespreken met ondernemers tijdens een informatiebijeenkomst. Om hen tegemoet te komen, wordt de bijeenkomst op drie verschillende tijdstippen aangeboden. Een ontbijtsessie, een eind van de ochtend en een begin van de avond. De locatie is Santbergen. Ondernemers kunnen zich opgeven via de website van het fonds, dat een deel van de ozb van bedrijfspanden in Hilversum beheert om ten goede te laten komen aan initiatieven van de gebruikers van die panden.

Het viel het Stadsfonds op, dat het voor de ingezetenen van de mediastad razend ingewikkeld is om er bijtijds achter te komen welke activiteiten er op stapel staan. De burgers van Hilversum ervaren de informatievoorziening als een onoverzichtelijk doolhof.

Verzuchting

Tijdens een brainstorm over deze problematiek, noteerde Stadsfondsmanager Ingrid Geul de verzuchting: ’Vaak hoor je in Hilversum pas achteraf wat er te doen is’.

,,Men prees Hilversum om het aanbod van activiteiten, maar was negatief over de informatievoorziening daarover’’, aldus Geul. Naar aanleiding van die conclusie besloot Het Stadsfonds onderzoek te laten doen naar de manier waarop inwoners van Hilversum aan hun informatie komen.

De komst van social media heeft het er - onverwacht - niet gemakkelijker op gemaakt, zo blijkt. Zo ontbreekt de samenhang. Opvallend uit dit onderzoek is dat vooral ouderen de traditionele media als informatiebron nog zeer waarderen. Ze gaan proactief op zoek naar informatie. Jongeren zoeken hun heil op social media, maar willen vooral verrast worden: ze vertonen geen actief zoekgedrag. Beide groepen vragen om een heel verschillende benadering. Verder valt op dat de communicatie van ondernemers via social media vaak niet efficiënt is, omdat ze de goede doelgroep niet weten te bereiken.

Oplossing

Vooral over dat laatste punt wil het Stadsfonds donderdag in gesprek gaan met de ondernemers. Doel is de uitkomsten van het onderzoek te delen en tot een oplossing te komen voor de communicatie rond ’Wat is er te doen in Hilversum’. Wie zich op wil geven kan surfen naar de website www.stadsfondshilversum.nl/bijeenkomst

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.