Toonkunst Hilversum start nieuwe traditie
Het Toonkunstkoor tijdens een eerder optreden.© Hans Doeve
„Mensen die niet zo vertrouwd zijn met klassieke muziek, kiezen eerder voor Händel dan voor Bach”, meent Henk van Zonneveld. Hij werkt mee als klavecinist aan de uitvoering van de ’Messiah’ van Händel door Toonkunst Hilversum.
Daarnaast is Henk van Zonneveld ook leider van barokorkest Cappella Maria Barbara dat bij het concert de instrumentale partijen van dit grootschalige werk verzorgt.
„Bij Händel mag het af en toe even lekker schetteren, ter afwisseling van aria’s die heel ingetogen zijn. De ’Messiah’ beschrijft de aankondiging van de geboorte van Jezus, zijn leven, dood en wederkomst. Een slimme manier van Händel om te zorgen dat het stuk bij veel gelegenheden kan worden uitgevoerd, in de kersttijd, maar ook met Pasen. Als je het werk vergelijkt met cantates van Bach hoor je bij Händel direct de opera-achtige, theatrale stijl.”
„De ’Messiah’ was voor Händel een haastklus, hij schreef het in ruim drie weken. Dat weten we doordat hij de data noteerde in de partituur. Later heeft hij er nog flink aan gesleuteld, met als resultaat dat we nu de beschikking hebben over meerdere versies. In zijn tijd was het gangbaar om de muziek aan te passen aan de beschikbare musici en zangers. Tijdens het concert door Toonkunst spelen we de versie met een relatief bescheiden blazersbezetting van twee hobo’s, twee trompetten, een fagot en natuurlijk de strijkers. Voor de akoestiek in de Grote Kerk op de Kerkbrink in Hilversum is dat precies goed.”
Toonkunstkoor Hilversum heeft als motto: kwaliteit én gezelligheid. Tijdens repetities wordt hard gewerkt, terwijl persoonlijke contacten heel wat vriendschappen hebben opgeleverd. Dit kerstconcert vormt de start van een nieuwe traditie om in de kersttijd in het hart van Hilversum een mooi koorwerk uitvoeren. Met daarbij zoveel mogelijk Hilversumse zangers en solisten en een Hilversums orkest.
De solisten bij het komende concert hebben allen een band met Hilversum, ze zijn er geboren, zingen bij het Groot Omroepkoor of wonen in Hilversum. Arleen van Wijland (sopraan), die ook als zangdocente verbonden is aan het Toonkunstkoor, Asa Olsson (alt), de Hilversummer Harry van Berne (tenor) en Donald Bentvelsen (bas).
Flitsend
De Hilversumse organist en klavecinist Henk van Zonneveld werkte eerder met het Toonkunstkoor en dirigent Nico Philipp Hovius.
„De eerste keer was in de jaren tachtig, toen vond ik Hovius wat streng”, onthult Van Zonneveld. „Nu vind ik hem een plezierige dirigent, heel vrolijk en toch heeft hij het geheel goed in de hand. Deze keer speel ik niet op orgel, maar op klavecimbel. Dat klinkt flitsender in de aria’s.”
„Ik ben al een paar keer bij de koorrepetities geweest, de muziek zit er al goed in bij de zangers. Volgende week komen koor, orkest en solisten samen en wordt in één grote repetitie het hele stuk in elkaar gezet.”