Brisk Quartet op twintig blokfluiten

Josée Zuiver
Nederhorst den Berg

„Een stuk of twintig blokfluiten gebruiken we, waaronder een prachtig klinkende, grote contrabasblokfluit”, vertelt Alide Verheij van Brisk Recorder Quartet Amsterdam over het concert in het Jagthuis in Nederhorst den Berg.

„Voor elke muzieksoort gebruiken we bijpassende instrumenten. Barokmuziek spelen we in lage stemming op barokfluiten, muziek uit de renaissance heeft weer een andere stemming, dat vraagt weer andere instrumenten met een andere bouwwijze. En bij moderne muziek hangt het ervan af wat de componist voorschrijft. Soms zijn dat moderne instrumenten op de ’normale’ toonhoogte, maar soms ook juist barok- of renaissancefluiten. Als blokfluitist blijf je instrumenten verzamelen.”

Brisk is opgericht in 1986 door Alide Verheij en Bert Honig. De twee andere blokfluitisten van toen zijn inmiddels vervangen door Susanna Borsch en de Bussumse Marjan Banis. „Het is een stabiel ensemble. Marjan speelt al 25 jaar mee. Susanna is sinds 2014 vast kwartetlid. Daarvoor viel zij regelmatig in als er iemand ziek was.”

De naam van het ensemble, Brisk, is ontleend aan de Engelse muziekterm ’brisk’: levendig, wakker en snel. Dat geeft volgens Verheij ook precies weer wat het ensemble nastreeft op muziekgebied. „We proberen steeds nieuwe wegen in te slaan, vaak is dat een combinatie van oude en nieuwe muziek. We vragen hedendaagse componisten om stukken voor Brisk te schrijven. Uitgangspunt is vaak één bepaalde componist, Bach bijvoorbeeld, waarop zij dan een eigentijdse aanvulling of muzikaal commentaar geven. Die combinatie geeft een heel andere invalshoek, je gaat andere dingen horen.”

Brisk heeft net een nieuwe cd opgenomen met muziek van Bach, gecombineerd met onder anderen Guus Janssen en Toek Numan. Een deel van deze muziek is te horen in het Jagthuis.

Verheij: „Bewerkingen vormen de rode draad van de cd en het concert. Bach bewerkte muziek van andere componisten, bijvoorbeeld een thema van Legrenzi of zelfs een heel concert, zoals het ’Concerto in d’ van Vivaldi.”

„Koraalmelodieën werden door Bach gebruikt als basis voor zijn Choralvorspiele voor klavier, die wij weer hebben bewerkt voor blokfluitkwartet. En de eigentijdse componisten - die natuurlijk wel voor onze bezetting schrijven - laten zich weer inspireren door de thema’s van Bach. Guus Janssen baseerde ’Relude to C’ op het eerste stuk uit Bachs ’Wohltemperierte Klavier’ dat hij van achter naar voren uitwerkt tot waar je volgens hem het meest naar verlangt: een eenvoudige drieklank van C. ’Caccia’ van Toek Numan is een sprankelende orenwasser, heel fris na een bachkoraal.”

Theeconcert: Brisk, zondag 20/12, 15:30 uur, Jagthuis, Nederhorst den Berg. Toegang 17,50 euro. Reserveren: www.jagthuis.nl, of 0294-252609.

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.