Het dagelijks uitje gaat voortaan naar Jumbo

Susanne van Velzen
Hilversum

Een kleine drie weken geleden was Raymond Florijn heel even een doodongelukkig man. Vijftien vrachtwagens hadden zojuist het complete interieur van zijn supermarkt afgevoerd. ’Help waar is mijn zaak?’, vroeg de eigenaar van C1000 aan de Stephensonlaan in Hilversum zich middenin de lege ruimte vertwijfeld af.

Hoe anders staat hij er nu bij. Florijn is een blij en trots man. De 1.100 vierkante meters winkelvloer zijn opnieuw ingericht. Het rood en wit heeft plaatsgemaakt voor geel en zwart. Als Jumbo gaat Florijn vanaf woensdag verder. ,,Even wennen voor mij hoor die nieuwe kleuren. Het voelt alsof Vitesse Ajax heeft overgenomen’’, lacht Florijn. Als woensdagochtend om 9.00 uur algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo samen met Raymond Florijn de deuren van de verbouwde supermarkt officieel opent staat de teller bij het concern uit Brabant op 476. Gemiddeld vier nieuwe Jumbovestigingen komen er elke week bij. Hilversum telt er nu twee. In 2012 naam Jumbo supermarktketen C1000 over.

Familiebedrijven

,,Ongelooflijk zo soepel als de overgang gaat’’, zegt Florijn de dag voor de opening. ,,Ik voelde me vanaf dag één welkom bij het bedrijf. Ik ben gek op familiebedrijven. Een speciaal 15-koppig transitieteam van Jumbo is ingevlogen om ons te helpen met de inrichting. We krijgen straks ook twee weken nazorg van ze.’’

Twintig uur voor de officiële opening staat de zaak nog behoorlijk op zijn kop. En toch is de look and feel van Jumbo al aanwezig.

Schilders punten de laatste plekjes bij. Schoonmakers trekken met emmers sop de winkel in voor een eerste ronde stof dweilen. Karren vol dozen versperren nu nog de opvallend brede gangpaden. En ondertussen snijden de meisjes van het versplein de vleeswaren. Een trolly met driehonderd gele boeketten staat middenin de winkel.

,,Die zijn voor de eerste klanten. Ze hebben ons tweeënhalve week moeten missen. Dat is voor veel mensen heel ontregelend. Dit is een echte buurtsuper. Wij zijn de enige supermarkt in Noord. Ze moesten een paar weken hun boodschappen doen bij de andere Jumbo. Konden ze wel vast wennen’’, lacht Florijn.

Lief en leed

,,Veel van onze klanten zijn ouderen. Wij zijn hun dagelijks uitje. Ik deel lief en leed met ze. Kleintjes heb ik groot zien worden. Een man of vrouw valt weg. Dan zie je de achterblijver hier elke dag alleen komen. Die willen praten. Ik verkoop niet alleen een pak suiker. Het is ook een sociaal vak. Ik ben graag op de vloer’’, zegt Florijn.

De eigenaar laat de nieuwe koffiehoek zien. Een halve rond bank staat tegenover een luxe koffieautomaat. ,,Die hadden we nooit. Een bakkie koffie, dat was echt een grote wens van de klanten.’’

Voor de zekerheid heeft Florijn net even met collega Carl van Dam van de andere Jumbo gebeld. Of hij goed voor zijn klanten gezorgd heeft? En of hij ze dan nu maar weer terug wil sturen.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.