Weg met herrie trein [video]

Durk Geertsma

Sylvia Revoort woont al jaren tot volle tevredenheid aan het spoorlijntje tussen Soestdijk en Baarn. Sinds januari zijn de Sprinters vervangen door dubbeldekkers en die maken veel meer lawaai. „We hoopten dat het snel afgelopen zou zijn maar inmiddels is het al zeven maanden zo.” Ze wil daarom weten hoe lang het gaat duren, maar komt niet veel verder.

Ze belt de Nederlandse Spoorwegen.

„Nee mevrouw, dan moet u bij ProRail zijn, die gaan over het geluid en hoelang het duurt weten we ook niet.”

Ze belt ProRail.

„Nee mevrouw, de treinen zijn van NS, daar gaan wij niet over.”

Ze belt de NS nog een keer.

„Nee mevrouw, daar gaan wij niet over.”

Na haar vraag of ze iemand kan spreken die er wel over gaat, wordt ze in de wacht gezet. ’En dat is zo gebleven.’

Ze mailt de ombudsman.

Gelukkig kunnen wij haar wel van een antwoord voorzien. Welke treinen wanneer over welke traject rijden is de verantwoordelijkheid van de vervoerders, in dit geval dus de Nederlandse Spoorwegen. Woordvoerster Ingeborg de Boer van de NS verwacht dat de dubbeldekkers voorlopig op het genoemde traject tussen Soestdijk en Baarn zullen blijven rijden. Volgens De Boer heeft dat alles te maken met de toename van het aantal passagiers. Dubbeldekkers kunnen meer mensen vervoeren, zo simpel is het.

Geluid

Maar het geluid dan? ProRail is belast met de uitvoering van de regelgeving, zoals die door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is opgesteld. Elke vijf jaar wordt opnieuw bekeken hoe hoog de geluidsbelasting mag zijn en welke maatregelen er genomen kunnen worden. Daar moet fors aan gewerkt worden, want de intensiteit van het verkeer over het spoor neemt nog steeds toe.

Maatregelen? Stillere treinen inzetten. Dat kan onder andere door nieuwe treinen te kopen of ombouw van bijvoorbeeld de remsystemen van bestaand materiaal.

Aan het spoor zelf wordt ook gewerkt aan reductie van het geluid. Voegloos spoor (dus geen ’kedengkedeng meer...) en betonnen dwarsliggers. Daardoor draagt het geluid minder ver dan bij gebruik van houten dwarsliggers.

Andere maatregelen zijn het plaatsen van geluidschermen en het aanbrengen van raildempers.

Daarmee moet het aantal woningen boven de ’plandrempel’ van 70 decibel nog verder teruggebracht worden. Nu hebben meer dan 80.000 woningen langs het spoor overdag een geluidsbelasting tussen de 55 en 70 decibel. Die 70 dB komt overeen met het geluid van een stofzuiger.

Gesprek

Na onze interventie krijgt Sylvia Revoort per kerende post een uitnodiging van ProRail om aan te schuiven bij een overleg met een andere inwoner uit Soest, die ook geklaagd heeft over het geluid. ProRail zegt dat qua geluid de normen ook met de dubbeldekkers niet overschreden worden. Ze zouden net zo veel geluid produceren als de ’oude’ sprinters. Revoort maakt van die uitnodiging graag gebruik.

Wie aan het spoor woont en precies wil weten hoe hoog de geluidsbelasting is, kan kijken op de website www.geluidregisterspoor.nl

Klagen over geluidsoverlast kan bij ProRail via telefoonnummer: 0800-776 72 45 (gratis), op elk moment van de dag en nacht.

Meer nieuws uit Regio

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.