Brug warmt zich op voor eerste trein

Prorail-managers Judith Nijeboer, Freek Lenten en Anita Vesters.

Prorail-managers Judith Nijeboer, Freek Lenten en Anita Vesters.

Bij station Almere-Centrum is het baanvak verdubbeld.

Bij station Almere-Centrum is het baanvak verdubbeld.

De nieuwe spoorbrug bij Muiderberg is klaar voor de eerste rit vanmiddag.

De nieuwe spoorbrug bij Muiderberg is klaar voor de eerste rit vanmiddag.© foto’s studio kastermans/alexander marks

1 / 4
Susanne van Velzen
Muiderberg

De eerste trein rijdt vanmiddag over de nieuwe spoorbrug over de A1 bij Muiderberg richting Almere. Afgelopen weekeinde is de oude brug afgebroken en de nieuwe op zijn definitieve plek geschoven. Na twee jaar bouwen en schuiven zit de mega-klus voor Rijkswaterstaat en ProRail er bijna op. Een kijkje op de brug.

Het voelt vreemd om over het rood-wit geblokte hek te klimmen. Onbewust gaan alle alarmbellen af. Pas op, gevaar. Het lijkt gekkenwerk om vrijwillig het spoor op te lopen en dan ook nog doodleuk tussen de rails stil te blijven staan. Over precies 24 uur razen hier de treinen in hoog tempo over het nieuwe grind. Deze donderdagochtend knispert het nog vriendelijk onder de zolen van de grove veiligheidslaarzen. De zon is erbarmelijk heet. Het staal van de rails en brug is stevig opgewarmd.

Freek Lenten, bouwmanager van Prorail en verantwoordelijk voor de aansluiting van de spoorbrug over de A1 bij Muiderberg, herkent het verwarrende gevoel. ,,Vorige week stond ik met een collega op de nieuwe brug, die toen nog helemaal niet op zijn plek lag. De oude brug was nog gewoon in gebruik. Een paar meter achter ons reed een trein luid toeterend voorbij. Je hebt nog nooit twee mannen zo zien schrikken en uit de rails zien springen. De adrenaline schoot door mijn lijf. Het is een natuurlijke reactie”, zegt Lenten. Hij beaamt dat het uniek is om als gast over de spoorbrug te kunnen lopen. Prorail is trots op de megaklus die boven de A1 geklaard is en wil dat graag laten zien. Reizigers hebben zeven dagen behoorlijk af moeten zien omdat er geen treinen reden.

Landhoofden

Dat was nodig om de verbreding van het spoor bij Almere-Centrum van twee naar vier banen af te ronden en de nieuwe brug op het bestaande spoor aan te sluiten. Zondag is de brug daarvoor 17 meter opzij geschoven. Een klus die zeven uur duurde. Met grote machines is de brug die 1500 ton weegt opzij getrokken. De betonnen landhoofden waar de brug tijdelijk op rustte kunnen nu afgebroken worden. De brug is gebouwd door Rijkswaterstaat en wordt op het moment dat de eerste trein er overheen rijdt overgedragen aan Prorail.

Naardermeer

Het uitzicht vanaf de brug is imposant. In de verte de tv-toren van Hilversum. Het groen van het Naardermeer binnen handbereik. De skyline van Almere, de hoogbouw van Amsterdam. Vliegtuigen op weg naar Schiphol zetten de landing in. In de diepte raast het verkeer over de A1 onder het stalen gevaarte door. De witte staalconstructie is nog blinkend schoon. Nog geen vuiltje op het spoor. De koperen bovenleidingen blinken in de zon. Hier lijkt alles samen te komen. Auto en trein. Het drukste knooppunt van Nederland.

De nieuwe brug is onderdeel van OV SAAL, het grote plan om de treinverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad te verbeteren. De rijksoverheid heeft een bedrag van 1,4 miljard euro uitgetrokken om de regio Amsterdam beter bereikbaar te maken.

Zakencentrum

Het aantal mensen dat met de trein reist tussen Schiphol en Lelystad groeit sterk. In 2030 gaan waarschijnlijk bijna 80.000 mensen per dag op en neer tussen Almere en Amsterdam. In 2010 waren dat er ongeveer 40.000.

Twee ontwikkelingen zorgen voor deze groei: de bouw van 60.000 nieuwe woningen in Almere en de Zuidas, het kantorengebied langs de A10-zuid in Amsterdam dat zich ontwikkelt tot het belangrijkste internationale zakencentrum van Nederland.

Dwarsliggers

Anita Vesters is als projectmanager bij Prorail verantwoordelijk voor de uitbreiding van het spoor in Almere. Met man en macht wordt deze donderdag de laatste hand gelegd aan de baanvakken bij station Almere-Centrum. Vier dagen geleden was het alleen nog maar een grindbak. Nu liggen er rails, dwarsliggers en wissels. Mannen in gehele hesjes zitten diep in relaiskastjes gedoken. Check en dubbelcheck. Vanmiddag om tien voor één moet de eerste trein binnenrijden.

,,Ik ben echt trots op dit werk”, zegt Vesters. ,,Het is één van de grootste klussen van OV SAAL. De onderdoorgang van het station is verbreed. Er zijn keersporen gelegd met inhaalsporen erlangs. Treinen hoeven nu niet meer tot Lelystad te rijden om daar te keren. En de doorgaande trein kan er gewoon langs. Dat scheelt allemaal tijd. Met het nieuwe spoor verdubbelt de capaciteit tussen Almere en Schiphol. Van twee intercity's per uur naar vier.”

Binnenkort worden delen van de beweegbare spoorbrug over de Vecht bij Weesp vernieuwd. De brug kan daardoor negen seconde sneller open en dicht. Dat lijkt weinig maar creëert toch meer ruimte op het spoor.

Champagne

Vesters en Lenten kijken reikhalzend uit naar de eerst rit over de brug. ,,Ik zit niet in die trein”, lacht Freek Lenten. ,,Ik sta hier morgen bij de brug langs de kant. Niet vol zenuwen hoor maar wel een mooi moment natuurlijk.” Zijn collega Vesters staat er ook.

Als om 12:33 uur de trein station Naarden-Bussum verlaat, passeert deze zes minuten later de brug. ,,Het is de bedoeling dat de machinist langzamer gaat rijden en een paar keer claxonneert”, zegt Vesters.

En dan? Champagne? Lenten kijkt streng. ,,Nee, alcohol op het spoor is verboden.” Het feestje volgt in Almere, waar volgens schema de eerste trein om 12:50 binnenrolt. Dan zijn er bloemen voor de machinist.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.