Soest is herrie treinen spuugzat

Hans van Kekenh.van.keken@hollandmediacombinatie.nl
Soest

Tientallen Soesters zijn de herrie van de dubbeldekkers over het spoorlijntje tussen Baarn en Utrecht spuugzat. Met een actiegroep zoeken ze de publiciteit, omdat praten met NS en ProRail niet lijkt te werken.

,,Sinds januari rijden er hier geen sprinters meer. Nu zijn het dubbeldekkers en die maken veel en veel meer herrie. Van ’s morgens half zes tot een uur ’s nachts. Elk uur vier stuks”, vertelt Sylvia Revoort.

Al maanden probeert ze, net als andere aanwonenden van het eenspoorslijntje in Soest, contact te zoeken met NS en ProRail. ,,Het heeft maanden geduurd voordat ze eindelijk met ons in gesprek wilden. In maart stuurden we al de eerste brieven. Uiteindelijk hoorden ze ons aan, maar het leidde nergens toe. We werden ook nog eens van het bekende kastje naar de muur gestuurd.”

Vanaf 2014 reden er sprinters over het traject. Maar dit jaar werden dat dubbeldekkers. Dat is naar verluidt omdat NS de Sprinters laat aanpassen, zodat er toiletten in komen.

Op zich hoeft dat, weet Revoort, geen probleem te zijn, maar in Soest is die wisseling van treinstellen dat wel. ,,Dat komt omdat het hier gaat om een bochtig traject. Daardoor maken die dubbeldekkers veel meer lawaai dan elders.”

Niet de enige

Ze benadrukt dat ze absoluut niet de enige is die moppert. ,,In totaal zijn er nu zeker zo’n 75 mensen die er last van hebben. Ook in het Oude Raadhuis en in de nieuwbouw van de Gaesbeekerhof. Verschrikkelijk is het. En weet je wat ook nog eens schrijnend is? Dat er amper iemand in die treinen zit. Kijk, zie jij iemand zitten”, zegt ze, vanuit haar tuin wijzend op een leeg treinstel dat voorbij komt.

,,We hebben zelf metingen laten uitvoeren. Want NS zegt dat het wel meevalt, maar wij komen zelf tot 110 decibel en meer.”

Inmiddels roert Revoort met een paar geestverwanten de trom. Een artikel vorige maand op de pagina Ombudsman in deze krant hielp niet veel, en nu worden zoveel mogelijk media bestookt. ,,We moeten wat hè? De burgemeester hebben we ook benaderd. Kijken of het nu wel lukt.”

Bij de gemeente zegt woordvoerder Mark Kokos dat er intern over gesproken is, maar dat het belangrijkste dat Soest nu kan doen is: druk uitoefenen op NS en ProRail. ,,Ik begrijp dat het probleem mede komt omdat de voertuigen van NS zijn, en dat het beheer van het spoor bij ProRail ligt.”

Schuldige

Bij ProRail bevestigt woordvoerder Lucas Stassen het probleem. ,,Ik wil niet richting NS wijzen als de schuldige”, benadrukt hij. ,,Maar feit is dat ProRail alleen verantwoordelijk is voor de handhaving van de geluidsnormen, NS voor welke treinen er rijden. Het ministerie op zijn beurt ziet toe op naleving van de geluidsnormen.”

Bij het ministerie zegt een woordvoerster niet op de hoogte te zijn van de zaak en het verder te moeten uitzoeken.

Revoort roept iedereen op die zich nog niet gemeld heeft, een mail te sturen. Dat kan naar spoorverdovendsoest@hotmail.com.

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.