Baarnse Escherrotonde te klein, verplaatsing noodzakelijk

Jetty Claus
Baarn

De Escherrotonde kampt al een paar jaar met opstoppingen en ongelukken. Tijdelijke maatregelen moeten verlichting bieden. Eerder dit jaar zijn doseerlichten geplaatst om de doorstroming te verbeteren.

,,Er gebeurden relatief veel verkeersongelukken, omdat fietsers niet goed zichtbaar waren als zij beide rijstroken oversteken’’, aldus Marijs. Als de auto op de ene strook voorgang gaf, kon een andere bestuurder op de tweede toegangsstrook de fietser niet zien. Daarom is een van de twee banen afgesloten om de veiligheid te verbeteren. Gisteren is begonnen om de veiligheid van fietsers verder aan te pakken met de aanleg van een middengeleider, zodat de afgesloten baan weer open kan.

De Baarnse rotonde zelf is te klein voor een structurele aanpak. Er zijn maar twee stroken en dat is te krap voor een herinrichting. ,,We hebben gekeken of we een turborotonde van kunnen maken met aparte voorsorteervakken, die gescheiden worden door steentjes in het wegdek. Daar is de ruimte echter te krap voor, omdat de rotonde vijf aftakkingen heeft. Met drie of vier lukt dat wel’’, aldus Marijs.

De deskundigen bij de provincie gaan nu broeden op de verplaatsingsplannen. ,,Alle opties liggen open, ook een rotonde meer richting Nijhof. Het is een ingrijpend proces. Bestuurders moeten een besluit nemen. Vandaar dat we uitgaan van een vier jaar durende voorbereiding.’’ Bestuurders van Baarn en Soest zijn blij dat de provincie aan de tekentafel gaat. Hoeveel de ingreep kost en uit welke pot die betaald wordt, is nog niet bekend.

De tijdelijke werkzaamheden duren drie weken. Auto’s kunnen gewoon passeren. De maximumsnelheid wordt tijdelijk 50 km/uur.

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.