Soest: Nog klachten over service Syntus

© Archieffoto: Kastermans

Joost Reijnders
Soest

Hoewel er sprake is van verbetering, krijgt de gemeente Soest nog altijd klachten over de dienstverlening door busvervoerder Syntus. Onder meer over te hard rijden in 30-kilometer gebieden.

Dat schrijft het college van b en w in een brief aan het busbedrijf. Aanleiding van de brief is de nieuwe dienstregeling die in december moet ingaan.

Het college komt nog eens terug op de vele klachten nadat Syntus in december 2016 het busvervoer van de Connexxion overnam. Het college zegt waardering te hebben over de wijze waarop Syntus met de kritiek omging, en voor de verbeteringen die afgelopen december zijn doorgevoerd in de dienstregeling.

Maar een schone lei is het nog niet, zo blijkt. Hoewel het aantal klachten over te hard rijden in 30-kilometer gebieden is afgenomen, zijn ze nog niet de wereld uit. „Deze geluiden vangen we vooral op in de wijken Overhees en Soestdijk”, schrijft het Soester college.

Ook signaleert het college dat klachten over rijgedrag die rechtstreeks aan Syntus worden gericht soms niet of niet naar tevredenheid worden beantwoord. Daarom dringt het college er - niet de eerste keer - bij Syntus op aan de chauffeurs erop te wijzen dat ze zich aan de maximumsnelheid dienen te houden. „Het is voor ons belangrijk om het maatschappelijk draagvlak voor busverkeer in woonwijken te behouden”, schrijft het college van b en w.

Wensen heeft het college nog wel: het wil de rechtstreekse verbinding tussen Soest en Amersfoort via bedrijventerrein de Isselt - de oude lijn 74 - graag terugzien. Weliswaar is de dienstverlening in december al verbeterd zodat reizigers uit Soest voortaan rechtstreeks naar het bedrijventerrein kunnen reizen. Maar als ze door willen reizen naar het centrum van Amersfoort, moeten ze daar nog wel overstappen.

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.