Hilverzorg betaalt onterechte rekeningen terug

hilversum

Hilverzorg heeft bewoners van de zeven verpleeg- en verzorgingshuizen dit jaar ten onrechte laten betalen voor zorg die al wordt vergoed via de verzekering. Onder druk van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moet de instelling het dubbel gedeclareerde terugbetalen.

Het gaat in het ergste geval om het schadeloos stellen van alle ongeveer duizend bewoners. De Hilversumse instelling meldt desgevraagd dat de richtlijnen pas in juli duidelijk waren. In oktober wordt per bewoner bekeken of en wat er moet worden verrekend. De 97-jarige moeder van Harmen Hulsman woont in De Egelantier. Begin dit jaar kreeg Hulsman als haar zaakwaarnemer een brief van Hilverzorg, met de mededeling dat zijn moeder moest gaan betalen voor de technische dienst. ,,Een bedrag van 32 euro per maand. Het schoonmaken van haar appartement en het halen van boodschappen uit het winkeltje beneden werden ook in rekening gebracht. Al met al ging het om tachtig euro per maand, terwijl mijn moeder vanwege ernstige reuma en artrose recht heeft op volledige vergoeding. Hier wordt kwetsbare oude mensen onrecht aangedaan.'' Hulsman kaartte de zaak met succes aan bij de NZa, waar de afgelopen maanden landelijk zo'n honderd meldingen van dubbel declareren door zorginstellingen binnenkwamen. Volgens de zorgautoriteit houden instellingen ten onrechte de 'fabel' in leven dat ze er met de nieuwe vorm van financiering, gebaseerd op de zorg die voor hun cliënten nodig is, op achteruit gaan. ,,Driekwart van de instellingen gaat er juist op vooruit'', benadrukt NZa-woordvoerster Natasja Wijnbeek. ,,Toch houden ze vol dat ze allerlei zaken in rekening moeten brengen, terwijl ze die al vergoed krijgen.'' De zorgautoriteit gaf instellingen tot 1 september om orde op zaken te stellen. Wijnbeek: ,,Wie nu nog ten onrechte moet betalen, roepen we op dat bij ons te melden. Desnoods via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000, red.), waarmee we samenwerken. Mensen zijn vaak bang dat degene die bij een instelling woont erop wordt afgerekend.'' Instellingen die nog fout zitten, krijgen een boete.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.