Bart Lust en de energie in de muziek

Bart Lust. Foto: PR

Els Blom
Soest

Hij komt gewoon op de fiets en zonder bodyguards naar de Amsterdamse uitspanning. Niemand die een ’selfie’ met hem wil maken of zijn handtekening vraagt. Hij wordt zelfs niet herkend. Toch is Bart Lust (47) een van de beste jazztrombonisten van Nederland en ver daar buiten.

Geschoold en gevormd op het Hilversums Conservatorium en tijdens een jarenlang verblijf in de VS. Met zijn nieuwe kwintet zal hij zaterdagavond 16 januari in Artishock in Soest laten horen hoe hij eigentijdse jazz, geworteld in de jaren zestig en zeventig, klank geeft.

„Vroeger”, zegt hij glimlachend, „beschreef ik mijn stijl als high energy modal jazz. Dat zou ik niet meer zeggen. Want je smaak verandert, de dingen en de tijd veranderen. Het heeft eigenlijk geen zin om te stoeien met labels. Maar voor mij blijft energie in de muziek belangrijk. Er moeten opzwepende elementen in zitten. Dat wil niet zeggen: harder en hoger, maar wel meer noten. Door in mijn composities binnen toonsoorten te moduleren, krijg je ook meer energie.”

Hij heeft die energieke jazz vastgelegd op zijn vierde cd ’Slide to Unlock’. Sinds 2006 verrast hij met een nieuw album. „Omdat ik graag wil laten horen wat ik doe. Mijn eigen sound laten horen.”

Hij componeert veel. Maar niet alle stukken op de cd’s zijn van zijn hand. Bart Lust kiest ook voor ouder, meer bezonken, bekender werk van anderen. Op ’Slide to Unlock’ bijvoorbeeld ’Lament’ van Jay Jay Johnson, een legendarische Amerikaanse jazztrombonist, en ’Malagueña’, een Cubaanse song uit 1928, onderdeel van de ’Suite Andalucia’.

De pianist-orkestleider Stan Kenton introduceerde ’Malagueña’ in 1956 in de jazz. Daarna ontfermden anderen zich er over, zoals Don Sebeski, rockster Bill Haley, José Feliciano, zelfs Caterina Valente. En nu dus Bart Lust. Zijn bewerking is origineel, maar blijft trouw aan de Latin-afkomst. Hij is kenner van de latin jazz. Hij heeft een maandelijks ’latin’-uur op de Concertzender.

„Het nummer ’A road well travelled’ dat ik zelf schreef, is ook latin”, zegt hij. De andere zeven stukken zijn jazz. Bart Lust componeert exclusief voor het Bart Lust Quintet. In Artishock bestaat de formatie uit pianist Steven Hupkens, altsaxofonist Miguel Martinez, bassist Joris Teepe en drummer Joost Kesselaar.

„Na de opname van ’Slide to Unlock’ heb ik al weer nieuwe stukken geschreven”, zegt de trombonist. „Die studeren we in tijdens de soundcheck en als ze goed klinken, hoor je ze ’s avonds tijdens ons concert.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.