Sloop nabij Brink voor bouw van hotel

In het midden Torenlaan 1. Onder een groene uitloper van de Brink.

Eddie de Paepe
Laren

Voor de bouw van een ’kleinschalig’ hotel met appartementen op de noordhoek van de Brink in Laren moeten twee woningen en diverse bedrijfsruimten tegen de vlakte.

De Eemnesser ontwikkelaar Van der Wardt heeft zijn oog laten vallen op de locatie Torenlaan 1, achter slagerij De Vries. Daar wil hij een luxe hotel met zestig kamers bouwen, meldde hij eind oktober tegenover deze krant. Wethouder Ton Stam hield het indertijd op ’veertig tot vijftig’. Het college, dat positief is over de plannen, heeft blijkbaar water bij de wijn gedaan. In het voorstel aan de raad staat nu ’maximaal 55 hotelkamers’. Plus maximaal zes appartementen. Die zijn volgens b en w noodzakelijk om de exploitatie van het hotel rendabel te krijgen. Na de bouw wil de ontwikkelaar het complex verkopen aan een exploitant.

Bouwhoogte

Een van de gemeentelijke randvoorwaarden voor het plan betreft de maximale bouwhoogte: twee lagen plus kap aan de Brink en drie lagen plus kap op het midden van het terrein. Verder wil Laren dat er geen restaurant of winkels komen.

Het hotel mag uiteraard wel een ontbijtzaal en bar krijgen.

Zorgvuldig

De panden die tegen de vlakte moeten zijn verder volgens het college niet aangemerkt als monument of beeldbepalend pand. Omdat de locatie in het beschermd dorpsgezicht ligt moet de nieuwbouw ’op uiterst zorgvuldige wijze’ worden ingepast. Het college heeft daarom een stedenbouwkundig advies gevraagd van bureau BDP. De kosten van dit onderzoek - zo’n tien mille - worden verhaald op Van der Wardt.

B en w zijn bereid om van de Beheersverordening Centrum af te wijken om de bouw van het hotel mogelijk te maken.

Parkeerkelder

Onderdeel van het plan is een parkeerkelder. Het college eist dat op eigen terrein zes parkeerplaatsen per tien hotelkamers en twee parkeerplaatsen per appartement komen. In totaal gaat het dus om maximum 45 plekken.

Punt van zorg is nog het verkeer. Op basis van landelijke richtlijnen (CROW) gaat het college uit van honderd verkeersbewegingen per etmaal. ’In het verkeersonderzoek zal bezien worden of dit tot onaanvaardbare verkeersproblemen leidt.’

De raad praat op 23 januari over het bouwplan, waarvoor wethouder Stam al een naam heeft aangedragen: Nieuw Hamdorff.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.