Nederlanders luisteren niet meer echt naar elkaar

Nederlanders luisteren niet meer echt naar elkaar
© Archief
Hilversum

Nederlanders luisteren niet meer echt naar elkaar. Daardoor kloppen steeds meer mensen in geestelijke nood aan bij Sensoor, de landelijke luisterlijn. Die kan de telefoontjes niet meer aan en luidt vrijdag de noodklok.

Dat doet Sensoor tijdens de landelijke Vrijwilligersdag in Hilversum. Daar start de campagne ’Nederland Geef Gehoor!’, een dringende oproep aan mensen om met aandacht en zonder oordeel naar anderen te luisteren.

Ook hoopt Sensoor, dat 60 jaar bestaat, nieuwe vrijwilligers te vinden. Vorig jaar steeg het aantal telefoontjes dat bij Sensoor binnenkwam met tien procent tot 450.000. De 1.200 vrijwilligers konden maar 276.000 oproepen beantwoorden. Onderdeel van de campagne is een online spoedcursus luisteren.

,,In een paar minuten krijg je een heleboel tips hoe je een goed gesprek voert. De belangrijkste? Stel het verhaal van de ander centraal, begin niet meteen over jezelf. Laat je advies en oordeel achterwege”, tipt Karin Prins van Sensoor.

Smartphones

Het aantal telefoontjes naar Sensoor loopt op door de lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg. Ook de groeiende eenzaamheid onder zowel jongeren als ouderen zorgt voor extra druk op Sensoor.

Uit onderzoek van de luisterlijn blijkt dat acht van de tien Nederlanders bekent niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek.

Afleiding door smartphones en social media is een van de oorzaken. Nederlanders willen vooral praten over gezondheid, zorgen om geliefden, relaties, werk en rouw of verlies.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Keuze van de redactie