Actie Bewust Moslim geslaagd

Annemarie de Jong

Een storm in een glas water. Zo is de ophef over de omstreden herdenking van ’De Palestijnse Schaduw Holocaust’ op Nationale Dodenherdenking zeker te noemen.

De lezing van het Platform Bewust Moslim op 4 mei vond plaats op een geheime plek in Hilversum. Gevreesde opstootjes of demonstraties bleven uit.

Publiek was alleen op uitnodiging welkom. Wel was de herdenking ’live’ te zien via internet. Gemiddeld 150 kijkers zagen sprekers achter een tafel zitten. De uitzending kan op elke willekeurige zolderkamer zijn gemaakt. Geen publiek te zien. Geen applausje, geen gemompel.

Aan het slot van de tirades over ’schurkenstaat Israël’ wendt de laatste spreker zich rechtstreeks tot de kijker. Hij prijst de media voor alle aandacht en gratis reclame. ’Ga zo door.’ Ook tegenstanders van de bijeenkomst worden bedankt. ’Jullie verzet was aanleiding voor commotie in de media.’

De organisatoren noemen de bijeenkomst geslaagd: het platform staat op de kaart. Mede dankzij de gemeente. Meteen na bekendmaking dat de Hilversumse moslimgroep op 4 mei de bijeenkomst zou houden, brak de hel los. Hilversum ontving 45 protestmails van tegenstanders bij wie de titel Schaduw Holocaust en datum verkeerd vielen. Burgemeester en politie staken een stokje voor de geplande bijeenkomst in de Hilversumse Al Amal moskee. Door alle ophef zou het gebedshuis de toestroom niet aankunnen. Vurige hoop van de gemeente was dat de herdenking op 4 mei niet door zou gaan.

Maar daar piekerde Platform Bewust Moslim niet over. Die zag de publiciteitsmachine op volle toeren draaien. Media doken er bovenop. De moslimgroep voerde hen via Facebook met brokjes informatie. De nieuwe locatie bleef nog even geheim en werd uiteindelijk ’na druk vanuit de samenleving’ helemaal niet bekendgemaakt. De buit - aandacht - was toch al binnen.

Het moslimplatform kondigt door te gaan met de strijd. Geen paniek meer bij pers en overheid. Ze weten nu wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.