Kapot na ’afpoeieractie’ politie in Hilversum

Redacteur De Gooi- en Eemlander
hilversum

Terrasrovers hielden afgelopen weekeinde huis bij het restaurant op Vliegveld Hilversum. Vader en zoon Freek en Patrick Snels zijn voor duizenden euro’s gedupeerd, maar het ergste vinden ze de manier waarop ze door de politie zijn afgepoeierd.

,,In plaats van een stukje slachtofferhulp waren we na het contact met de Gooise politie pas écht naar de kloten.’’

Freek Snels ontdekte zaterdagochtend dat dieven de nacht ervoor hadden toegeslagen. Dure, op maat gemaakte kussens, het beste terrasmeubilair en drie joekels van olijfbomen in loodzware bakken zijn weg. ,,Ze waren met z’n drieën en wisten kennelijk precies waar ze voor kwamen. De leuke dingetjes voor thuis in de tuin. Bierfusten en lege emballage, zo in te wisselen voor contanten, hebben ze gewoon laten staan.’’

Tot zijn stomme verbazing kreeg de Hilversumse restauranthouder te horen dat de politie voor zoiets niet langskomt. Dat veranderde toen Snels ontdekte dat zijn bewakingscamera beelden had gemaakt van het geboefte. ,,Twee dames van de politie Gooi en Vechtstreek kwamen opdagen. Ze wilden de beelden eerst niet bekijken, dat zou alleen de technische recherche mogen. Nou, van mij mocht het wel. Je kunt op de beelden zien dat één van de daders de camera wegdraait. Dat betekent dat er kans is op verse vingerafdrukken op de vlakke camerabehuizing.’’

Tot woede van de horecaman wilde de politie er niets van weten. ,,Dit heeft geen prioriteit, zeiden ze.’’ Een Hilversumse politiewoordvoerster beaamt dat. ,,De beelden zijn door de collega’s ter plaatse als te slecht beoordeeld. Verder waren er geen braaksporen en speelt inderdaad de prioritering mee.’’

De politie Utrecht denkt daar heel anders over, ondervond Snels. ,,Een lid van de Vliegclub Hilversum werkt daar bij de technische recherche. Toen hij ervan hoorde, belde hij een Utrechtse collega die er zo was. Hij vond bruikbare vingerafdrukken op de camera.’’ Snels kan er niet over uit. ,,Bij de Gooise politie kwam ik niet verder dan de opmerking dat ik een klacht kan indienen, die ze dan zelf afhandelen. Je voelt je zó machteloos. Dit móét gewoon aan de kaak worden gesteld.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.