Tango schuurt aan alle kanten

Joyce Huibers
Hilversum

Het was Carel Kraayenhof die met zijn bandoneon en ’Adios Nonino’ op het huwelijk van ons koningspaar de tangomuziek tot een fenomeen in Nederland maakte. Tot zijn ensemble behoorden onder anderen violiste Emma Breedveld en pianist Sebastiaan van Delft. Deze twee vormden een jaar geleden met cellist Bence Huszar het Trio Escapada. Volgende week geeft het trio achtereenvolgens op het Jagthuisfestival in Nederhorst den Berg en in Theater Kleintje Kunst in Hilversum een concert.

Ofschoon de drie musici klassiek geschoold zijn, spelen ze in dit ensemble geen klassieke muziek. ,,Wij spelen graag volksmuziek’’, legt Breedveld uit. ,,Je kunt vrij spelen. Je bent niet gebonden aan de muziekstukken van een componist. Wat ons inspireert bij volksmuziek en bij tango is dat het muzikale verhaal en de emoties voorop staan. Die kun je elke keer anders laten horen. Het bijzondere aan tango is dat dit muziekgenre zich heeft ontwikkeld tot kunstmuziek zonder de waarde van de volksmuziek kwijt te raken.’’

De tango en zijn opzwepende muziek vindt zijn oorsprong in de negentiende eeuw in Uruguay en Argentinië. Breedveld vertelt dat de musici die aan de basis stonden van de tangomuziek, immigranten waren uit Afrika, Zuid-Europa en de Slavische landen. ,,Zij componeerden tangomuziek van hoge kwaliteit en sommigen kwamen rechtstreeks van de beroemdste vioolschool uit Odessa in Oekraïne. De magie van de tango? Dat is het sentiment en de ruigheid, maar ook het schuren van extreme emoties. Van zwaar depressief tot extatisch. De gezongen teksten zijn veelal zwaar op de hand. Ze gaan over het zware immigrantenleven vol heimwee en gevaar.’’

De meeste tangomuziek die Trio Escapada speelt, componeren en arrangeren ze zelf. Met behulp van Het Fonds van Podiumkunsten heeft het trio ook componiste Huba de Graaff de opdracht gegeven een tango te componeren. Dit werk, ’Heldinnen van de Tango’, gaat in première tijdens het Jagthuisfestival in Nederhorst den Berg, waar vrouwen centraal staan. ,,In de begintijd van de tango waren er niet zoveel vrouwen, omdat de meeste immigranten mannen waren. Het verlangen en de verering van de vrouw spelen dus een belangrijke rol in de tango. Bij Piazolla bijvoorbeeld, hoor je de verering in zijn gezongen werk ’Ave Maria’, en bij ’Maria Buenos Aires’ dat gaat over een prostituee. Want waren er vrouwen, dan waren het prostituees. De tango schuurt aan alle kanten.’’

Trio Escapada 15/5 Het Jagthuis, Nederhorst den Berg en 17/5 Theater Kleintje Kunst, Hilversum. www.trioescapada.com

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.