Hilversummer Karel Stuivenberg doet ’alles’ voor zijn Citroëns

Stuivenberg met zijn 'mooie rooie', de Mylord cabriolet uit 1972. foto's Studio Kastermans/Leon Dakkus

Stuivenberg met zijn 'mooie rooie', de Mylord cabriolet uit 1972. foto's Studio Kastermans/Leon Dakkus

1 / 3
Henk Runhaar
Hilversum

Hilversummer Karel Stuivenberg is gek op auto’s. Niet zomaar auto’s, maar oude Citroëns. De liefhebber heeft er zeven in zijn bezit en heeft de drukke Kamerlingh Onneweg, waar hij aan woont, als ’showroom’. Zijn meest bijzondere Citroën is een SM Maserati. Met een Maserati-motor, er werden er slechts zeven van gemaakt.

,,Ik ben verliefd op mijn vrouw en op mijn auto’s’’, geeft Karel Stuivenberg (77) toe. De rasechte Hilversummer heeft zeven Citroën oldtimers. ,,Het is een verschrikkelijk uit de hand gelopen hobby. Ik moest er zelfs de garage achter mijn huis voor laten verbouwen.’’

Van al zijn auto’s is zijn Citroën SM Maserati, voor de kenners de ’Mylord’, zijn favoriet. Logisch, want er zijn er maar zeven van over de hele wereld. Een vuurrode cabriolet van zo’n 4,35 meter lang. De auto staat in de garage achter zijn huis. Als hij naar de wagen toeloopt, gaat Stuivenberg steeds enthousiaster praten. ,,Ik krijg al een kick van de auto als ik eraan denk. Vijf van de zeven bestaande ’Mylords’ zijn gemaakt door Henri Chapron, de bedenker. De andere twee zijn na zijn overlijden op exact dezelfde manier gemaakt door een bedrijf in Rome. Deze mooie rooie is gemaakt in Italië in 1972.’’

Vorig jaar kocht Stuivenberg de auto. ,,Ik had hem zes jaar eerder al eens gezien op een beurs in Utrecht. Het liefst had ik hem toen meteen aangeschaft, maar de toenmalige eigenaar vroeg er te veel voor. In de jaren daarna heb ik nog een paar keer geboden, maar de prijs ging telkens omhoog. Vorig jaar zag ik hem weer op een beurs in Vijfhuizen. De prijs was iets gezakt en als ik een prachtige ’snoek’ die ik nog had staan inruilde, hoefde ik maar iets bij te betalen. Dat heb ik meteen gedaan. Er mankeerde van alles aan en er zitten heel veel uren sleutelwerk in, maar het is het dubbel en dwars waard geweest.’’

Stuivenberg gaat ver voor zijn hobby. Hij heeft zelfs zijn garage laten aanpassen. Anders paste de lange SM er niet goed in. ,,Na een tijdje werd ik zo doodmoe van dat steken de hele tijd. Er is een stuk uit de muur gesloopt en er zijn grote, uitklapbare deuren in gezet. Ik doe alles voor mijn auto’s. Als ik ’s avonds ga slapen en er is een klus aan een auto nog niet af, slaap ik gewoon slecht.’’

Boodschappenauto

Voor de deur staat een Citroën DS, de voorloper van de SM. ,,Dat is onze boodschappenauto. Als we ergens rijden horen we altijd ’Oh, een Johan Cruyff auto’.’’

,,Cruyff was de eerste in Nederland met zo’n ding. Het is heel leuk, al die aandacht. Maar soms ook wel lastig, want je kunt nooit ongezien even ergens heen. Zo’n auto valt op hè?’’

De autogekte manifesteert zich ook in de woonkamer. Overal staan dingen die iets met auto’s te maken hebben. Schilderijtjes, foto’s, beeldjes.

Zelfs op het prullenbakje prijkt een foto van een Citroën. Het meest opvallende is de bank, het is een donkerrode gestoffeerde voorkant van een oude SM. ,,Zelf gemaakt’’, vertelt Stuivenberg. In een ver verleden is hij namelijk ook nog stoffeerder geweest. ,,De voorkant heb ik van een auto afgeschroefd. Er zaten wat deuken in, maar daar voel je niks van, omdat ik er wat rubber over heen gedaan heb. Daarna heb ik hem bekleed. Zelfs de koplampen zijn met een schakelaartje aan en uit te doen.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.