Einde chaos Kleine Spoorbomen nabij

Susanne van Velzen
Hilversum

Een oplossing voor de verkeerschaos bij de Kleine Spoorbomen in Hilversum lijkt nabij. Een aparte overgang voor fietsers en voetgangers naast de rijbaan is volgens Prorail op dit moment een zeer serieuze optie om de spoorwegovergang veiliger te maken.

Om de fiets/voetgangersbaan mogelijk te maken, legt de beheerder van het spoornet vier nieuwe wissels een flink stuk voorbij de overgang aan. Zo is er straks ruimte om de spoorwegovergang te verbreden.

De gemeente Hilversum heeft in samenwerking met Prorail een aantal scenario’s voor de overweg bedacht. Die variëren van volledig afsluiten voor autoverkeer tot een fietstunnel onder het spoor. Dat laatste kost tientallen miljoenen. Verbreden van de overgang is een stuk goedkoper. Voor de definitieve oplossing is subsidie aangevraagd in Den Haag. Er is 200 miljoen euro beschikbaar voor het veiliger maken van overwegen in heel Nederland.

Hilversum heeft nog geen keuze gemaakt, zegt een woordvoerder van de gemeente.

Anticipeert

,,Prorail anticipeert inderdaad op een mogelijke verbreding van de overweg door de wissels niet op dezelfde plek terug te leggen. Het zou natuurlijk niet handig zijn als ze straks weer verlegd moeen worden.’’ Eerder liet de gemeente weten in de tweede helft van dit jaar de knoop door te hakken. Dan is ook duidelijk hoeveel subsidie er beschikbaar is voor de oplossing van het veiligheidsprobleem rond de Kleine Spoorbomen.

De aanleg van de vier nieuwe wissels start zondag. De wissels werden in januari weggehaald na de ontsporing van de Intercity van Hilversum naar Amsterdam. Dat gebeurde vlakbij de Kleine Spoorbomen. De tweede wagon van de trein belandde naast de rails. Honderden passagiers werden geëvacueerd. Niemand raakte gewond. Om het treinverkeer op het drukke traject zo snel mogelijk op gang te krijgen is door Prorail besloten om ’recht spoor’ terug te leggen. Nieuwe wissels waren niet meteen voorhanden en het aanleggen daarvan kost een hoop tijd. Nu kon het treinverkeer na 2,5 dag weer over het traject.

Geluidsoverlast

Behalve vier nieuwe wissels moet er ook nieuwe bovenleiding getrokken worden. Prorail doet het werk vooral in de nachten en de weekeinden. Voor omwonenden betekent het karwei mogelijk geluidsoverlast tot eind september.

Wissels op die plek zijn volgens de woordvoerster van Prorail nodig om bij eventuele calamiteiten de treinen naar een ander spoor te kunnen leiden. ,,Dan komt niet alles meteen helemaal plat te liggen. De wissels komen iets verder in de richting van Amsterdam, zo creëren we ruimte om aan die kant van de overweg de extra oversteek voor fietsers en voetgangers aan te leggen.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.