De taal van dirigent Joost Geevers

Dirigent Joost Geevers is vol lof over ’zijn’ Goois Symfonie Orkest.

Dirigent Joost Geevers is vol lof over ’zijn’ Goois Symfonie Orkest.© Foto Jos Kaldenhoven

Josée Zuiver
Hilversum

Muziek is een taal, volgens dirigent Joost Geevers. Een klanktaal die je moet leren kennen om de muziek te begrijpen. „Maar het is een van de meest toegankelijke talen die er bestaan.”

„De taal van de klassieke muziek wil verwonderen, maar soms ook verontrusten”, vertelt Geevers. „Jammer genoeg is er voor veel mensen een drempel om naar klassieke muziek te luisteren. Vooral van eigentijdse muziek denken mensen vaak dat je er veel vanaf moet weten om die te kunnen waarderen. Ik vind dat daar veel te moeilijk over gedaan wordt. Als je je openstelt voor muziek, en dat geldt ook voor eigentijdse- en popmuziek, brengt echt goede muziek op het eerste gehoor meteen iets teweeg. Je moet er in eerste instantie niet teveel over nadenken, vind ik. Als je je er vervolgens verder in verdiept, gaat het nog meer leven, wordt je ervaring met die muziek nog rijker.”

Joost Geevers heeft dit voorjaar Pedro López López opgevolgd als vaste dirigent van het Goois Symfonie Orkest. Hij heeft veel ervaring met dirigeren, meer dan je op grond van zijn jonge leeftijd zou verwachten. Zoals veel blazers - Geevers is ook trombonist - is hij begonnen in de harmonie- en fanfarewereld. „Ik kom uit het zuiden van Nederland waar veel kleine muziekverenigingen zijn. Daar ben ik op jonge leeftijd begonnen met dirigeren. Op het Conservatorium organiseerde ik van alles op klassiek gebied, ook nieuwe muziek. Zo ben ik langzaam gegroeid naar de wereld van de symfonische muziek.”

Ambitieus

Over het orkest is Geevers vol lof. „Het Goois Symfonie Orkest telt ongeveer 35 musici, een middelgroot orkest dus, met volledige bezetting strijkers en blazers. Het is een ambitieus orkest met een uitstekend niveau. De leden zijn allemaal amateurs, behalve concertmeester Nico Brandon, dat is een doorgewinterde vakmusicus die in de omroeporkesten heeft gewerkt. Er wordt hard gewerkt, de musici willen graag uitgedaagd worden. Bij de voorbereiding van het eerste concert dat ik leidde, in juni, merkte ik een voortdurend stijgende lijn in het repetitieproces. We hadden onder meer de ’Haffnersymfonie’ van Mozart op het programma staan, bepaald niet gemakkelijk. Maar alles ging prima.”

Heeft Geevers een andere aanpak dan zijn voorganger? „Ik ken Pedro López López goed, we zaten samen in een dirigentenopleiding. We hebben een verschillend karakter, hij is als Spanjaard altijd heel bevlogen. Ik ben meer van de punten en de komma’s. Verder ben ik van plan om meer eigentijdse muziek op de lessenaar te zetten, maar zoiets gaat natuurlijk niet in één keer.”

„Ik vind het belangrijk om een zekere orkestdiscipline te hebben, vooral op gebied van samenspel. Ik laat de musici ook veel naar elkaar luisteren. Als het orkest een hechte groep is, worden de concerten echt memorabele evenementen. Hoewel we op moderne instrumenten spelen, kun je de achttiende-eeuwse stijl benaderen en bijvoorbeeld zo’n Mozartsymfonie mooi fris en helder laten klinken. Ik vind het belangrijk om de musici enigszins stijlbewust te maken, maar het belangrijkste is dat de muziek op de beste manier klinkt.”

Boek

Geevers heeft een boek geschreven over uitvoeringspraktijk van de klassieke muziek, ’In gesprek met de oude meesters’. Een van zijn theorieën is, dat esthetische principes boven de kennis van historische bronnen staat. „De muziek die je uitvoert moet mooi zijn, dat is wat je wilt bereiken. Dialoog speelt daarbij een belangrijke rol, zowel tussen de musici onderling als met de dirigent en - bij een uitvoering - met het publiek. Het samenspel resulteert dan in muziek uit een andere tijd, die het publiek van nu aanspreekt.”

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.