Singer theater en de gunfactor

Directeuren Evert van Os en Jan Rudolph de Lorm met het theatermagazine. Start kaartverkoop niet-supporters Singer: 1 juni.© foto studio kastermans/leon dakkus

Edward de Vries Lentsch
Laren

’Ik draag bijna alle kleine theaters een warm hart toe, dus ook Singer. Het zijn heerlijke plekken voor een try-out, maar het is ook heel belangrijk dat die zalen er zijn voor artiesten die beginnen. Het zijn mooie uitprobeerplekken.’

Een compliment van Youp van 't Hek in de fraai uitgevoerde glossy met het programma 2017/2018 dat onder de titel ’Bij Singer thuis’ maandag verschijnt. In het nieuwe Larense theater zijn vanaf september zo’n tachtig voorstellingen te zien, waaronder opvallende premières. En algemeen directeur Evert van Os heeft goed nieuws voor de cultuurliefhebbers in het Gooi: ,,Het theaterkaartje wordt gemiddeld iets goedkoper. Het is verleidelijk om voor een nieuw theater de prijzen te verhogen. Daar hebben we niet voor gekozen.’’

,,We zochten in de programmacommissie (onder voorzitterschap van Edwin de Vries) naar voorstellingen, waarmee we ons meer onderscheidend kunnen maken van reguliere, provinciale theaters. De programmacommissie houdt rekening met wat Singer-bezoekers leuk vinden. Dat is de hoofdmoot. Dan is er een categorie: 'Dit kennen ze nog niet, maar we denken dat ze het mooi vinden'. En als derde 'Dit vinden we zó goed, dat zouden ze leuk moeten vinden.' Wij kiezen hierbij voor echt theatergevoel, een sfeervol chique avondje uit. Bij een aantal voorstellingen serveren we, in de villa, ook een theatermenu voor 60-80 mensen.’’

Overtuigen

De (her)opening van het Singer theater betekent niet dat impresariaten automatisch in de rij staan voor een première in een zaal met 400 stoelen, legt Van Os uit. ,,De premières gaan meestal naar theaters in Gouda, Leiden, Haarlem, en de grote theaters in Amsterdam. Je moet impresariaten dus overtuigen. We hebben in de loop der jaren wel een dermate goede naam opgebouwd, dat zij voor ons nieuwe theater kiezen. Singer heeft zeker een gunfactor omdat we de podiumkunsten een warm hart toedragen. Wat ook veel sympathie oplevert, is dat wij het met weinig middelen doen. We zijn geen overgesubsidieerd theater. En we compenseren dat niet door een congrescentrum te worden. Dat geeft ons een nog grotere gunfactor.’’

Wieg

Trots is Van Os op de landelijke première (17 december) van het toneelstuk ’Wat ik moest verzwijgen’ met Anne Wil Blankers. Over dilemma’s in de oorlog. ,,We hebben aan de wieg van het idee gestaan om van het gelijknamige boek een toneelstuk te maken. Daarom is het voor ons bijzonder. Wij hebben in Singer geen vaste gezelschappen en we produceren niet zelf, want dat is niet te betalen.’’

Schoolbandje

De directeur noemt nog enkele andere openingsvoorstellingen. Op 6 oktober ’Wake up Kool’ van Madelijne Kool. ,,Een cabaretière uit Laren. Die hoort gewoon in Singer in première te gaan. Verder een mooie nieuwe show: ’Mr. Richard Parker’ (samenwerking Chris Hinze/Coen Molenaar) op 14 oktober en ’Er mag zovéel niet’ van Andermans Veren Live! met Kick van der Veer (8 november).

Ellen ten Damme komt de eerste voorstelling van het reguliere seizoen doen op 21 september. Ik ken haar vanuit mijn jeugd. Mijn broer speelde met haar in een schoolbandje. Tijdens de kerstvakantie heb ik haar toevallig opnieuw ontmoet. Dan moet je opportunistisch zijn en het regelen. Want in theaters met 400 stoelen komen niet zo snel artiesten die ook in Carré staan.’’

Youp

Een ander voorbeeld van de gunfactor is ’Duende’ met flamencogitarist Eric Vaarzon Morel, Gijs Scholten van Aschat en Eric Vloeimans. ,,Duende speelt maar in zeven theaters. Zes schouwburgen én één keer Singer’’, constateert Van Os bescheiden. ,,Dat vinden we leuk. Het is een muziek- en vertelvoorstelling (10 november). Gijs Scholten van Aschat is de verteller.'' Youp van 't Hek doet in Laren een van zijn try-outs voor zijn oudjaarsconference 2017. Zoals al bekend was, werkt hij ook mee aan het openingsprogramma van het theater.

Matineevoorstellingen

,,Nieuw is dat we beginnen met zondagmiddag matineevoorstellingen. Ongeveer vijftien zondagen. Onze museumbezoeker kan dan naar het theater en andersom. We hebben dan voorstellingen in relatie tot beeldende kunst. Dat kan toneel, theater, dans en een lezing zijn. Een toneelstuk over Helene Kröller Muller, een muziekvoorstelling met het (fictieve) verhaal over de vrouwen van Rubens, Rembrandt en Van Gogh. Lezingen over Larense kunstenaars en Henk van Os komt ook weer twee keer. We willen onszelf nog meer laten zien als de plek waar de kunsten elkaar ontmoeten. En de museumbezoeker meer verleiden om het theater te bezoeken. Daar maken we weer een verschil, want niemand anders in Nederland kan die combinatie op deze manier aanbieden. Het nieuwe Singer leent zich daar ook heel goed voor.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.